Ligia Deca, ministra Educației, a anunțat,azi, că schimbarea cea mai importantă în ceea ce privește gradația de merit este graficul de desfășurare a concursului.
Pe 26 martie, ministra declara că în scurt timp va revizui, prin ordin de ministru, metodologia referitoare la gradația de merit.
Anunțul făcut, astăzi, de Ligia Deca:
„Metodologia de acordare a gradației de merit – sesiunea 2024 a fost trimisă la Monitorul Oficial. Față de forma lansată în consultare publică, cele mai importante modificări vizează graficul desfășurării concursului.
𝐂𝐚𝐭𝐞𝐯𝐚 𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐭𝐢𝐢 𝐢𝐦𝐩𝐨𝐫𝐭𝐚𝐧𝐭𝐞:
🟩 Perioada de depunere a dosarelor la unitățile de învățământ este 13-21 mai 2024.
🟩 Evaluarea este programată în perioada 24 mai – 12 iunie.
🟩 Termenul pentru afișarea rezultatelor este 12 iunie 2024.
🟩 Rezultatele finale, după soluționarea contestațiilor, vor fi afișate pe 28 iunie.
Metodologia de acordare a gradației de merit, fișele de evaluare, precum și calendarul activităților specifice vor fi disponibile pe site-ul Ministerului Educației, după publicarea în Monitorul Oficial.”
Ce spunea Ligia Deca pe 26 martie:
Pe măsură ce sunt introduse noi standarde în profesia didactică, gradația de merit ar trebui să fie revizuită, afirmă OCDE, în raportul „Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”.
”Lucrăm în continuare cu specialiștii OCDE să vedem care ar fi un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România. Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice. Prima discuție pe care o avem în acest sens este legată de revizuirea metodologiei gradației de merit. E un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE. Este vorba despre o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda și ne propunem să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a declarat Deca.
În documentul citat, OCDE precizează că a identificat deja probleme legate de sistemul de remunerare pe bază de merit din România. În timp ce sistemele de învățământ din țările OCDE oferă uneori o componentă salarială variabilă (de exemplu, o primă de sfârșit de an sau o treaptă salarială suplimentară) pe baza performanțelor cadrelor didactice sau a altor factori, aceste recompense sunt rareori alocate ca un procent semnificativ din salariul de bază, așa cum este cazul în România. În plus, conform raportului, deși criteriile de alocare s-au îmbunătățit, gradația de merit se acordă în continuare pe baza rezultatelor la examene, și nu pe criterii legate de practica didactică și de rezultatele elevilor privite în context.
Gradatia de merit nu este altceva decât o goana după hârtii plătite. O ia cine e director și pilele acestora. Nu are legătură cu competentele profesorilor.
Doamna Deca, desființați aceasta modalitate de a lua gradatia de merit. E mult mai bine sa revină cum era odată, adică gradatia se acorda pe școală sau gradinita și se lua prin rotație. Asa vor dispărea hârtiile plătite și fără valoare și profesorii își vor da interesul mai mult la clasa, acolo unde contează!