Gelu Duminică critică un subiect de la Evaluarea Națională: „M-a dezgustat lipsa de cunoaștere a realităților sociale”

Sociologul Gelu Duminică critică un subiect de la Evaluarea Națională, primit de elevi la proba scrisă la Limba și literatura română. Potrivit acestuia, cerința de a scrie o compunere despre o întâmplare petrecută într-o excursie este complet ruptă de realitatea trăită de mii de copii care nu au avut niciodată ocazia să participe la astfel de activități din cauza sărăciei.

Într-o postare publicată pe pagina sa de Facebook, Duminică a atras atenția asupra decalajelor sociale profunde din sistemul educațional românesc și a acuzat lipsa de empatie a celor care au conceput și validat subiectele de examen.

„Recunosc, m-a dezgustat lipsa de cunoaştere a realităţilor sociale din România a celor care au făcut şi validat subiectele. Mii de elevi, dintre cei care au dat examenul naţional astăzi, nu au fost în viaţa lor într-o excursie. Nu pentru că nu şi-ar fi dorit, ci doar pentru că familiile lor sunt prea sărace pentru a-şi permite o astfel cheltuială”, a scris sociologul, potrivit News.ro.

Gelu Duminică susține că acest tip de cerință pune elevii proveniți din medii defavorizate într-o poziție dezavantajoasă încă de la început, afectându-le șansele de a obține un rezultat echitabil la un examen național.

„Mulţi dintre ei sunt rupţi de munca câmpului, îngrijirea animalelor, trebăluit prin casă sau în orice altă activitate prin care-şi pot ajuta familia să dea «brânci la sărăcie».  Da, copiii ăia sunt «invizibili» pentru un sistem strâmb şi slab echitabil şi primesc o calitate mult mai slabă a educaţiei. Însă să dezvolţi un subiect prin care ceri o compunere pentru ceva care pentru 10-15% dintre elevi nu are un fundament în realitate şi cunoaştere e, din punctul meu de vedere, discriminatoriu. Pentru că, din start, nu oferi şanse egale”, a adăugat Duminică.

Ca formă de contrapondere, sociologul propune un exercițiu de imaginație: cum s-ar fi simțit elevii din mediul urban dacă ar fi fost puși în situația de a redacta o compunere despre o zi petrecută la muncile câmpului.

„Închipuiți-vă cum ar fi fost pentru elevii din marile aglomerări urbane dacă subiectul ar fi fost centrat pe «o zi pe care au petrecut-o alături de părinți la munca de pe câmp». Cât de autentici ar fi fost? Cât de încrezători?”, a punctat acesta.

EN 2025/ Profesoară: Subiectele au fost ușoare. Îi dezavantajează pe elevii cu nivel ridicat

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.