fbpx

Finlanda luptă cu dezinformarea online prin integrarea gândirii critice în programa școlară

Finlanda luptă cu dezinformarea online prin integrarea gândirii critice în programa școlară, fiind un exemplu de bune practici. Elevii sunt învățați să interpreteze mesajele transmise de mass-media, autoritățile transformând acest demers într-o componentă esențială a sistemului său de învățământ.

Integrând gândirea critică în programa școlară, Finlanda demonstrează cum educația media poate deveni o unealtă puternică pentru societate, relatează AFP, preluată de Brut.

„Cine este la originea conținutului pe care îl consumăm? Ce creăm noi înșine și care este responsabilitatea noastră?”, sunt întrebări esențiale pe care le propune profesoara Varmola. Aceste principii, adoptate în cadrul unei politici naționale încă din 2013, au fost ulterior integrate în toate disciplinele școlare începând din 2019.

Potrivit ministrului Educației, Anders Adlercreutz, „educația informațională este esențială pentru a întări reziliența societății, iar Finlanda a înțeles acest lucru foarte devreme”. El subliniază că într-o lume în care informațiile din media tradițională sunt tot mai puține, abilitatea de a evalua critic conținutul devine crucială.

Finlanda ocupă primul loc în Indexul European al Educației Media întrucât reușește să cultive o cultură a încrederii în instituții, presa liberă și un nivel ridicat de educație. Această poziție de lider a fost menținută în fața vecinilor nordici precum Danemarca, Norvegia, Estonia și Suedia. Cheia succesului constă într-o colaborare intersectorială – școlile, media, bibliotecile, muzeele și alte instituții publice contribuie la educația celor 5,5 milioane de cetățeni finlandezi.

Finlanda are o experiență vastă în domeniul educației media, cu primele inițiative datând din anii 1970. Obiectivul principal – dezvoltarea gândirii critice – a rămas constant, adaptându-se la schimbările rapide din peisajul media și tehnologic. Instituțiile de învățământ continuă să pregătească elevii pentru a interpreta mesajele din mass-media și pentru a analiza critic informațiile.

„Școala m-a învățat să interpretez mesajele transmise de mass-media, dar și să citesc printre rânduri”, spune Ronja Turunen, elevă într-o școală din Helsinki. 

Deși Finlanda excelează în educația media, provocările viitorului sunt semnificative. Dezvoltarea inteligenței artificiale, expansiunea dezinformării și integrarea generațiilor mai în vârstă în acest ecosistem educațional reprezintă priorități strategice.

Prin eforturile sale de a învăța cetățenii cum să analizeze critic conținutul media, Finlanda își propune să transforme educația media într-o abilitate civică fundamentală.

Ministrul Daniel David nu dorește materii noi: Problema nu este conținutul, ci metodele de predare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.