
Timp de două zile, 150 de profesori de matematică – de la debutanți la lideri de catedră – au explorat, alături de invitați internaționali și facilitatori locali, metode prin care toți copiii pot avea șansa să experimenteze matematica cu bucurie și să înțeleagă ce se ascunde în spatele formulelor.
„Abia aștept să înceapă școala ca să pot să le arăt elevilor mei ce am învățat aici.” – Angela, profesoară de matematică, Galați
Festivalul a pus în centru o întrebare esențială: Cum putem aduce bucuria înțelegerii matematice în toate clasele din România?
Participanții au lucrat în echipe, au descoperit poveștile din spatele simbolurilor, au reconstruit teoreme cu origami, au explorat numere prime prin piese Lego și au învățat să construiască lecții pornind de la gândirea elevilor, nu doar de la programă. Accentul a fost pe înțelegere profundă, contexte reale, reflecție și colaborare.
Una dintre metodele cele mai apreciate a fost „exploding dots”, prezentată de matematicianul australian James Tanton (Global Math Project). Este un model vizual prin care elevii pot înțelege intuitiv numerația, operațiile sau sistemele de baze – transformând conceptele abstracte în povești vizuale, cu reguli simple, bazate pe „explozia” punctelor în funcție de baza aleasă.
„Matematica este despre „dacă X, atunci Y”. Nu trebuie să știi nimic, nu trebuie să crezi nimic. Totul e o sumă de inferențe pe care oamenii le-au făcut de mii de ani. Trebuie să redescoperim poveștile care se ascund în spatele acelei matematici aride pe care am ajuns să o predăm azi.” – a declarat James Tanton, una dintre vocile globale care promovează cu pasiune gândirea, dincolo de șabloane.
Alături de el, au facilitat ateliere și sesiuni inspiraționale: Alf Coles (Universitatea din Bristol), Daniela Vasile (Aspire Teachers), Cristian Voica (Universitatea din București), Ariana Văcărețu (Colegiul Național Emil Racoviță din Cluj) și profesori-ambasadori care conduc deja comunități de practică în școlile lor.
„Acum, gândirea elevilor se oprește la exersarea unor șabloane. Dar azi, e mai important să știm cum ajungem la răspunsul corect decât răspunsul în sine, care e la îndemâna oricui. Așa că dacă ne mai pasă de adevăr, ar trebui să echipăm toți copiii cu instrumentele potrivite să îl găsească, pentru că într-o democrație toți contăm în mod egal.” – Măriuca Morariu, directoarea Aspire Teachers
Festivalul a marcat și lansarea noii ediții a programului DataMathLab 2025–2026, un program de formare de lungă durată, recunoscut de Ministerul Educației ca parte din strategia națională de alfabetizare matematică. Programul e un altfel de curs de formare, în care profesorii lucrează pas cu pas la transformarea propriei practici, cu principii bazate pe dovezi, proiecte aplicate și o comunitate de sprijin.
Profesorii au plecat cu resurse concrete și mult entuziasm, dar mai ales cu sentimentul că nu sunt singuri în acest efort – și că schimbarea e posibilă, pas cu pas.
Festivalul a fost realizat cu sprijinul: Romanian-American Foundation, BitDefender, Siemens, United Media Services, Tenaris Silcotub, Avenor College, Editura Sigma.
Parteneri instituționali: Ministerul Educației și Cercetării, ISJ Brașov, Colegiul Național „Andrei Șaguna”
Detalii și înscriere în programul DataMathLab 2025–2026:
https://www.aspireteachers.ro/datamathlab-inscrieri
Detalii despre festival:
https://www.aspireteachers.ro/datamathlab-festival2025