Fenomenul Brăila: ”Elevii sunt duși până în clasa a VIII-a, iar în semestrul 2 sunt anunțați că vor fi lăsați corigenți”

Organizația Human Catalyst trage un nou semnal de alarmă în privința Fenomenului Brăila. Aceasta publică mai multe mărturii care confirmă excluderea premeditată a elevilor cu probleme din examenul de Evaluare Națională, pentru a nu compromite media generală a unității de învățământ.

Rezultatele preliminare ale studiului Diagnoza echității sistemului de educație 2015 – 2018 (Human Catalyst, 2019) au scos în evidență faptul că rezultatele la Evaluarea Națională (procentul de promovabilitate și media notelor pe unitate școlară) sunt ridicate artificial în multe școli din țară, prin împiedicarea înscrierii la examen a elevilor cu rezultate școlare slabe.
Cel mai elocvent este județul Brăila, unde, în anul școlar 2016-2017, 36,5% dintre elevii de clasa a VIIIa nu s-au înscris la Evaluarea Națională (EN), înregistrând cea mai mare pondere din țară, însă media notelor a fost surprinzător de mare: 7,29 – a doua cea mai mare din țară, după municipiul București.

Printre mărturiile care atestă fenomenul se află și cea a unui fost cadru didactic din Botoșani, a cărui declarație a fost postată de Human Catalyst pe canalul său de YouTube.

Pe pagina sa de Facebook, organizația face publică și o declarație a Semiramidei Balan, reprezentant al romilor din Botoșani:“Elevii sunt duși până în clasa a VIII-a, iar când ajung aici, în semestrul 2 sunt anunțați că vor fi lăsați corigenți. Dintre elevii romi, peste 50% sunt lăsați la o materie sau două. Dacă sunt slabi la învățătură, de ce sunt lăsați corigenți/repetenți pe ultima sută de metri? Ca să-și facă profesorii catedrele 8 ani? Și după ce că nu și-au făcut treaba cu ei, le spun că oricum n-o să facă față la liceu și nu au de ce să participe la capacitate. Iar dacă nu vor ca acești elevi să le scadă media pe școală la capacitate, de ce nu se ocupă profesorii de ei în cei 8 ani, ca să facă față examenelor? Aceștia sunt copii care nu pot primi ajutor la teme de la părinți și nici bani de meditații nu au. Ce ne facem cu ei dacă nici profesorii nu își fac treaba pentru care sunt plătiți, îi ascundem sub preș să nu ne scadă media la evaluări?
Sunt zeci, sute de copii în situația asta în Botoșani, dar părinților le e frică să vorbească sau să facă sesizari. Mai au copii în școală, mai speră să nu-i lase totuși corigenți dacă nu fac plângeri…Aici nu ne ajută nimeni”

Mai multe date despre Fenomenul Brăila în toată țara, aici: https://www.humancatalyst.ro/…/…/2019_BRIEF-Fen-Braila-2.pdf