
Cristina Tunegaru, profesoară de limba română la Școala Gimnazială nr. 75 „Leonardo Da Vinci”din București, le recomandă elevilor care susțin Evaluarea Națională să se exprime simplu și clar, să renunțe la frazele prea lungi și să nu folosească în lucrări scheme prestabilite pentru compuneri.
Într-un interviu acordat platformei Vocativ, cadrul didactic a transmis mai multe recomandări utile pentru elevii care se pregătesc pentru acest examen.
”La literatură, nu recomand învățarea schemelor prestabilite pentru compuneri. A devenit o practică tot mai răspândită, dar este contraproductivă. Profesorii corectori recunosc imediat o compunere învățată pe dinafară, cu goluri completate mecanic. Ce se apreciază sunt ideile proprii, formulate clar, care arată că elevul a înțeles textul. E mai valoros un text simplu, scris cu capul tău, decât unul generic, golit de sens.
Le recomand elevilor să imagineze întâmplări plauzibile, realiste. Și în descriere, autenticitatea contează mai mult decât peisajele fabuloase. Chiar și o scenă banală poate fi impresionantă dacă e detaliată cu emoție și atenție.
La exprimare, mulți greșesc încercând să imite stiluri sofisticate. Scriu fraze prea lungi, cu gerunzii și explicații inutile. Acestea ajung adesea incoerente și îngreunează înțelegerea. Cel mai sigur e stilul clar: o idee pe frază, enunțuri scurte și logice. Dacă folosiți gerunziul explicativ, limitați-l la unul singur în aceeași propoziție”, recomandă cadrul didactic.
”Pentru că nu mai este mult timp până la examen, elevii ar trebui să insiste pe acele cunoștințe pe care nu le stăpânesc, să citească programa pentru examen și să se asigure că stăpânesc toate subiectele de gramatică”, adaugă profesoara.
Citește sfaturile profesoarei Cristina Tunegaru, integral, pe platforma Vocativ.