
Fabiola Hosu, vicepreședinta Coaliției pentru Educație, afirmă că pilotarea planurilor-cadru pentru liceu va fi reglată prin intermediul comisiei de validare.
Comisia respectivă este un organism propus pentru înființare în proiectul de ordin de ministru pentru reglementarea pilotării.
”Mie mi se pare că toată zona asta de pilotare întoarce cumva lupa către școală și către autonomia și responsabilitatea pe care și le asumă școala. Nu sunt foarte clari pașii ulteriori, dar ceea ce am putut înțelege din ceea ce a apărut pe site-ul ministerului este că pilotarea va avea un buton de reglaj și de control, o comisie de validare formată din experți, care se vor uita fix la reglajele acestea de care ne temem: impactul pentru norme, impactul bugetar, atingerea unui nivel de competențe pentru a asigura un exit în BAC și, cumva, spune englezul, ”accountability partner”, adică un partener de responsabilitate pentru școală, care să țină școala într-o zonă de responsabilitate și să-și creeze, să-și co-creeze propria identitate, într-un calup de ore. În acest calup de ore, școala poate să inoveze destul de mult. Calupul de ore este gândit anual pentru Trunchiul Comun și pentru CDEOȘ”, a declarat Fabiola Hosu, în emisiunea Euro Educația de la Euronews România.
”Lucrurile se pot personaliza destul de mult și chiar aș zice că pot merge foarte aproape de modele pe care le vedem în alte țări și pe care le dăm exemplu, cu o zonă de creativitate foarte mare putem ajunge acolo. Însă aș vrea să punctez un lucru, dacă se poate. Pilotarea sistemică, de exemplu în Marea Britanie, a însemnat că ministerul alege 100 de școli care să piloteze un program curricular. Ce înseamnă asta? Școlile respective, până când ajung în zona de responsabilitate, pot să greșească, pot să ia decizii, pentru că suntem într-un asemenea cadru, pot să ia niște decizii care să nu le ducă acolo unde ne dorim. Și aș vrea să înțelegem că acesta ar trebui să fie rolul acelei comisii de validare, cumva să fie avertizorul de greșeală, dar și să asigure cumva mai mult progresul, pasul înainte pe care îl face școala. Și zona de impact, de succes, dar cred că ar trebui să acționăm ca niște ghizi care duc școlile în zona de progres. E un mare pas înainte și cred că pasul și mai mare înainte este că ministerul a înțeles cumva un rol de a crea un cadru în care să putem să existăm cu toții ca școli, cu resurse, cu viziuni, cu valori diferite, cu necesități diferite”, a adăugat reprezentanta Coaliției pentru Educație.