Lotul olimpic de fizică al României a obținut, săptămâna trecută, o performanță excepțională: locul 2 la nivel mondial, la Olimpiada Internațională. Dintre cei cinci elevi români medaliați, patru provin din aceeași școală: Liceul Teoretic Internațional de Informatică (ICHB).
Așa cum remarca și ministrul Educației, ICHB a devenit în ultimii ani principala școală „furnizoare” de elevi olimpici la nivel internațional, în special la fizică, matematică și chimie.
Prof. Delia Davidescu, coordonatoarea lotului de fizică de la ICHB, vorbește, în interviul acordat Educație Privată, despre modul în care se pregătesc elevii pe care îi coordonează, dar și despre mentalitatea pe care se bazează pregătirea lor. olimpiada internațională
1. De ce credeți că Liceul Teoretic Internațional de Informatică a ajuns să domine clasamentele cu medaliile obținute de școlile românești în competițiile internaționale la disciplinele STEM?
În urma cu cca 10 ani, când am luat decizia de a mă alătura echipei ICHB, am avut în primul rând în vedere viziunea ICHB asupra educației și în mod special preocuparea școlii pentru promovarea excelenței la disciplinele STEM.
Această viziune educațională, corelată cu un management foarte bun, a condus de-a lungul anilor la rezultatele excelente obținute de elevii olimpici. Astfel, liceul s-a preocupat constant să formeze un colectiv didactic foarte performant și a angajat cei mai buni profesori, care să se ocupe de excelența în științe. De asemenea, liceul a invitat cei mai talentați elevi din țară să studieze la ICHB, oferindu-le burse de studiu. olimpiada internațională
In ceea ce privește fizica, liceul a sprijinit cei doi lideri pentru olimpiadele internaționale de fizică – Davidescu Delia, PhD si Dafinei Adrian, PhD – pentru amenajarea la ICHB a unui laborator de fizică, dedicat pregătirii experimentale a elevilor olimpici. Laboratorul este unic în Romania și printre puținele de acest gen din lume și conține dispozitivele experimentale unicat din ultimii 20 de ani, dispozitive construite și utilizate în probele experimentale de la Olimpiada Internațională de Fizică (IPhO), de la Olimpiada Asiatică de Fizică (APhO), de la Olimpiada Europeană de Fizică (EuPhO) etc. În acest fel, elevii noștri care se pregătesc pentru olimpiadele internaționale au posibilitatea să efectueze toate experimentele date în concursurile internaționale în ultimii 20 de ani și astfel să devină foarte competitivi în concursurile de fizică.
Dacă la cele prezentate mai adaug pasiunea și dăruirea profesorilor pentru excelență, munca extrem de intensă a elevilor talentați și susținerea din partea liceului se poate înțelege de ce ICHB domină clasamentele cu medalii obținute de elevii din Romania.
2.Cum ajunge un elev talentat și muncitor la nivelul următor, adică de competiție internațională?
Pentru a obține performanțe la olimpiadele internaționale de fizică, elevii talentați trebuie
3.Ce relație aveți cu elevii pe care îi pregătiți?
Relația mea cu elevii pe care ii pregătesc pentru concursurile internaționale de fizică este una excelentă, bazată în primul rând pe respect reciproc și pe înțelegerea problemelor cu care se confruntă uneori elevii.
4.Cum reușiți să vă faceți elevii să se îndrăgostească de fizică?
Elevii din clasele a 11-a și a 12-a pe care îi antrenez pentru concursurile internaționale au parcurs deja multe etape dificile de pregătire, în care pasiunea lor pentru fizică a fost una decisivă pentru obținerea de performanțe. În orele de fizică, discut cu elevii despre ultimele descoperiri fascinante din fizica modernă, despre experimente celebre care au revoluționat modul de gândire al omenirii, despre aplicarea legilor fundamentale ale fizicii atât la nivelul microuniversului cât si al universului, despre tehnologii fascinante, bazate pe cercetări fundamentale în fizică etc
5.Cum gestionați momentele de dezamăgire sau de insucces, inerente într-un parcurs competițional?
Pentru a evitate momentele de dezamăgire sau de insucces în competițiile internaționale de fizică, am mereu în atenție
În lotul de fizică, pregătirea pentru concursurile internaționale are în vedere ca fiecare elev participant la un concurs să obțină o medalie/diplomă! Dezamăgirea unui elev ar putea fi eventual legată de culoarea medaliei obținute.
În cazurile extrem de rare de apariție a unor momente de dezamăgire sau insucces, discut cu elevul despre programul viitoarelor competiții, despre modalitățile de a obține rezultatele așteptate la următoarele concursuri, despre alte proiecte în care s-ar putea implica elevul etc.
6.Cum credeți că ar putea școala românească să micșoreze decalajul între performanțele remarcabile ale olimpicilor și statisticile referitoare la învățământul de masă?
Statistic vorbind, performanțele fiecărei generații de elevi se descriu printr-o curbă de tip Gauss. Performanțele elevilor excepționali se înscriu în așa numita „coadă a curbei de distribuție Gauss” și vor fi totdeauna distincte de performanțele generale ale unei colectivități de elevi.
Însă, pentru a se putea micșora decalajul dintre performanțele învățământului de masă din Romania și performanțele elevilor olimpici este necesară o reformă profundă, sistemică și de durată în învățământul preuniversitar.
Despre Liceul Teoretic Internațional de Informatică
LICEUL TEORETIC INTERNAȚIONAL DE INFORMATICĂ BUCUREȘTI – GIMNAZIU