fbpx

EXCLUSIV Cum s-a ajuns la sistarea proiectului SIMS pentru catalogul electronic. Explicațiile unui expert implicat în program

Photo 145888401 © CaptureMediaStock | Dreamstime.com

Un expert care a contribuit la scrierea proiectului SIMS pentru catalogul electronic a explicat pentru Educație Privată, sub condiția anonimatului, cum s-a ajuns la sistarea acestuia.

Proiectul a fost scris în anul 2019, când la conducerea Ministerului Educației era Ecaterina Andronescu.

Explicațiile expertului, așa cum au fost transmise către Educație Privată:

– Proiectul SIMS a fost finalizat și contractat in 2019; la acel moment, inclusiv caietul de sarcini cu specificațiile tehnice pentru viitoarea platforma si pentru achiziționarea serviciilor de dezvoltare a acesteia fuseseră elaborate si aprobate.

– După contractare, ministerul nu a inițiat achiziția serviciilor de dezvoltare a platformei, adică nu a scos la licitație platforma – care era proiectata sa fie mult mai mult decât un simplu catalog electronic, devenea de fapt un portofoliu al elevilor, al școlii, permitea monitorizarea întregului sistem de învățământ, permitea corectarea digitalizată a lucrărilor la examene, permitea colectarea si analiza de date pe baza cărora un profesor, un director de școala, inspectoratele sau ministerul sa poată lua decizii mai rapid si mai eficient, fiecare la nivelul său.

– În 2021 s-a încercat re-demararea proiectului, dar trebuia refăcut caietul tehnic, pentru ca in cei doi ani tehnologia evoluase si, in plus, se luase decizia la nivel guvernamental de creare a unui cloud care sa cuprindă toate datele la nivel național, deci nu se mai justifica un proiect in care investiția principala era in hardware pentru stocarea informației separat de cloudul guvernamental; mai mult, pandemia si învățământul online au dus la crearea de servicii ce trebuiau integrate in sistemul planificat, nu reconstruite.

– Ca urmare a discuțiilor, ministerul si finanțatorul au ajuns la concluzia ca este nefezabil sa încerce sa implementeze proiectul in timpul puțin rămas pana la finalizarea programului POC in 2023, neavând timp pentru a reface și aproba caietele de sarcini, pentru a organiza licitațiile, a realiza și pilota platforma cu toate componentele sale (de ex, corectarea digitalizat la evaluarea naționala și bacalaureat ar fi putut fi pilotată abia in 2023 dacă licitația ar fi putut fi terminată in 2022, ceea ce ar fi însemnat ca orice corectare a software-ului nu ar fi fost posibil de verificat printr-o pilotare ulterioară, vulnerabilizând rezultatele)

– În consecință, ministerul ai fi dorit fazarea proiectului pe noile programe de finanțare, respectiv POCIDIF, și de spargere a acestuia pe componente astfel încât sa se poată realiza măcar parțial funcționalitățile prevăzute (pilotarea corectării digitalizate a fost realizată deja anul școlar trecut și dezvoltarea platformei respective urma a fi achiziționata prin proiectul ROSE, unde exista o componenta de evaluare ce nu a fost exploatata suficient); dar având in vedere ca fazarea se poate face doar in situațiile in care anumite componente sunt întârziate, iar in cazul SIMS nu se realizase absolut nicio activitate din proiect, nu a fost posibila fazarea, ci proiectul ar putea fi redepus, de la zero, in cadrul POCIDIF.

– În această situație, ministerul a permis pilotarea la nivel de sistem a cataloagelor electronice care exista pe piața din România și care erau deja folosite de unități de învățământ, unități in care se dubla munca prin obligativitatea folosirii in continuare a catalogului clasic, pe hârtie; prin aceasta pilotare ministerul colectează date pentru a realiza un eventual caiet de sarcini pentru faza de dezvoltare a Sistemului Integrat de Management al Școlarității cât mai apropiat de nevoile reale ale școlilor și ale sistemului de învățământ; cu alte cuvinte, ministerul se folosește de experiența școlilor pentru a da o forma cât mai buna platformei pe care ar putea-o construi in POCIDIF pentru a integra TOATE aspectele ce țin de managementul școlarității, nu doar catalogul in sensul înscrierii notelor si absențelor, ci si foi matricole, portofoliul elevului, diplome, etc.

CONTEXT

Proiectul cu finanțare europeană Sistemul Informatic de Management al Școlarității – SIMS, cu funcții de catalog electronic și platformă de management performantă, nu va mai fi derulat de Ministerul Educației, potrivit fișei bugetare publicate de Ministerul de Finanțe, după cum a relatat Edupedu.

Poziția Ministerului Educației, transmisă către Educație Privată:

Ministerul Educației va găsi o soluție mai bună de proiect, cu caracteristici tehnice adecvate tehnologiilor viitorului, într-un orizont de timp rezonabil, Ministerul Educației nu renunță la implementarea catalogului electronic în școlile românești. Proiectul va fi îmbunătățit.

Sursă foto: https://www.dreamstime.com/laptop-online-business-teacher-work-classroom-put-table-desk-located-empty-room-image145888401

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.