Evaluări în școala din Franța. La geografie, subiectul a fost poza unui bilet de avion. La fizică, au ”aprins becul”

de Andrei Bușeromân emigrat în Franța

Din fericire, am ocazia acum, cu copilul la școală în Franța, să văd diferențele dintre cele două sisteme de învățământ:
1. Anul acesta (clasa a VI-a în Ro) la istorie, evaluarea cunoștințelor se face prin analiza/descrierea unui text la prima vedere din materia predată. Nota se pune exclusiv pe ceea ce scrie copilul despre respectivul document, analiză împletită cu datele învățate în prealabil.
2. La fizică (electricitate) evaluarea a constat în realizarea circuitelor electrice descrise în subiectele evaluării. Au avut de “aprins becul” în circuite în serie, în paralel, cap/scară,….
3. La sport, fac câte 2-3 săptămâni pentru un sport, astfel învățând noțiuni de bază/reguli din diverse discipline sportive: judo/natație/gimnastică/baschet/… cel mai important: nu există copil cu “10 pe linie”.
4. La geografie au învățat despre “comunicarea oamenilor”: autostrăzi, căi ferate, aeroporturi, porturi, INTERNET. Da, internet, noțiuni de bază: ce este un server, ce este un mail, ce este un site. La evaluare subiectul 1 a fost poza unui bilet de tren, subiectul 2 poza unui bilet de avion. Să descrie locul de unde se pleacă, destinația, timpul, compania de zbor, poarta/peronul, durata călătoriei.
5. Arte plastice: pe lângă desenul “clasic”, au avut evaluare la “artă digitală”: modificarea unei poze în Photoshop și realizarea unui clip în iMovie.
6. La franceză, pe lângă gramatică/vocabular, au de făcut rezumate la lecturi. Evaluarea se face prin întrebări din ceea ce au citit, descrierea acțiunilor, nimic înainte învățat “par cœur”.
7. La engleză, profesoara e de origine română. Adică așa cred, chemând-o “Ionescu D”. Nici pe profesoara de engleză nu o cunosc, nu am avut ocazia. La această materie, ca la toate limbile străine, se pune accent pe conversație, pe încurajarea copiilor să vorbească, nu să învețe sec, cu pixul și hârtia. Au avut anul trecut, de exemplu, de făcut acasă un video scurt prin care să prezinte vremea. Asta a fost una dintre note.
8. La matematică, materia este mult mai puțină (eu sunt nemulțumit din cauza asta), și se tot revine asupra chestiunilor deja studiate. Problemele sunt simple, cu aplicabilitate, “antiprost”, problemele nu sunt așa “încurcate” și complexe ca în materia din școala românească. Nu există “Gazeta Matematică” obligatorie la clasa, programa este cea din Buletinul Oficial. Cine vrea să studieze mai mult sau în plus, o face after-school, la cluburile dedicate.
Legat de “obiceiurile” din învățământul românesc cu ocazia “sărbătorilor”, revin și spun: anul ăsta nu știu cine e profesor principal (diriginte). Îi știu numele, pentru că i l-am văzut în aplicația ÉcoleDirecte, dar fizic, nu.
Grupuri de whatsapp? Cu cine? Eu cunosc un singur părinte, pentru că sunt “vecini” cu noi în sat și ducem/luăm copiii cu rândul, pentru a nu merge 2 mașini pentru doi copii.
Una peste alta, vorbind cu rudele/prietenii din România, am ajuns la concluzia că școala noastră privată este mai ieftină ca școala gratuită din România.