fbpx

Educație și în vacanță? Cum gestionăm timpul liber al copiilor

Dr. Bogdan Fițiu, medic psihiatru pediatru, specialist format în diagnosticarea si tratamentul tulburărilor de dezvoltare, de comportament, de gândire și emoționale care pot să apară la copii și adolescenți cu vârsta cuprinsă între 0 și 18 ani.

Deja am început vacanța și ne gândim la minunatele clipe pe care le avem de petrecut în soare și cu distracția în minte. Copii au așteptat cu nerăbdare momentele acestea, unii sunt la bunici, alții în tabere distractive și educative.

În mintea părinților care au crescut cu temutele și uneori enervantele teme de vacanță rămâne însă întrebarea „continuăm educația de tip școală și în vacanță”?

Vacanța copiilor este prin definiție un moment de pauză cu o durată variabilă în diverse sisteme școlare, în care activitatea la clasă se suspendă și copii primesc liber la a face ce își doresc cu timpul lor. Realitatea ne arată că pentru părinte acest timp este unul la fel de stresant ca și perioada de școală deoarece acum programul trebuie gestionat în totalitate de părinte, activitățile trebuind să fie diverse și suficiente pentru a nu interveni plictiseala și peste toate acestea „ceva matematică parcă nu ar strica”.

Atunci când vorbim de programul de vacanță este adevărat ca unele familii sunt mai norocoase și o parte din acesta poate fi gestionat de bunici sau de rude care mai preiau din timpul copilului, dar ce se întâmplă cu programul copilului și cum ar trebui el să arate?

Specialiștii în educație au stabilit empiric niște linii de sfaturi care fac gestionarea vacanțelor puțin mai ușoară pentru părinte:

  • Trezirea de dimineața: încearcă să menții programul copilului cât mai aproape de cel urmat în timpul școlii. Trezirile la ore târzii ale dimineții sau ale prânzului sunt frecvente atunci când copii rămân mai mult timp în activități nocturne. Limitează privitul la TV seara, joaca pe afară sau socializarea la ore cât mai apropiate de ora de culcare din timpul școlii. Dereglarea ritmului circadian este cu atât mai severă la adolescenți care au un ritm biologic în schimbare și aceștia ajung să se culce la ore din ce în ce mai târzii în mod natural – în timpul perioadei de adolescență creierul trece prin perioade în care reglarea ritmului de somn se face în favoarea unor ore mai târzii cu durată mai mare de somn dimineața- dar și pentru că activitățile de socializare devin mult mai numeroase. Menținerea pe  durată îndelungată de timp a unui astfel de ritm modifică secreția melatoninei, un hormon esențial în reglarea naturală a arhitecturii somnului, putând duce la instalarea unei insomnii habituale în perioada vacanței și dificultăți de adormire la o oră propice odată cu apropierea începerii școlii.
  • Aglomerarea programului: în perioada vacanței copii au mult mai mult timp la dispoziție să facă activități diverse. Cursul de înot, cel de pian, ore mai multe petrecute la sport, clubul de lectură, voluntariatul pe care l-a dorit tot anul, vizite la prieteni, filmele dorite, lista de activități casnice sunt toate fascinante pentru copil însă acestea trebuie făcute astfel încât oboseala copilului să fie evitată. Alege împreună cu copilul tău lucrurile pe care dorește cel mai mult să le realizeze în aceste luni și lasă activitățile mai puțin dorite pe alte perioade de vacanță.
  • Limitarea ecranelor: poate că cea mai mare dorință a copiilor este să petreacă mai mult timp folosind telefonul, tableta, jocurile pe calculator sau social media. Fii atent la câte ore petrece în fața unui ecran, cât de des sunt luate pauzele de la jocul pe calculator, și reamintește copilului tău ca vara putem face atât de multe activități afară. Ecranele pot fi un bun prieten în doza rezonabilă și în momentele extrem de calde ale zilei, lăsând diminețile și serile pentru conectarea cu viața offline.
  • Temele de vacanță: există multiple studii care ne arată ce au de câștigat sau de pierdut copii care efectuează activități școlare și în vacanță, iar unele din aceste studii se concentrează pe pierderile care pot fi observate la copii atunci când întrerup orice activitate legată de educație. Un astfel de studiu ne arată că la copii care nu mai petrec timp în activități similare școlii se observă o pierdere de 2,6 luni la abilitățile de calcul și de 2 luni la cele de citire.

Aceste cifre nu par foarte importante, însă ele pot deveni extrem de relevante în cazul copiilor care deja au dificultăți de învățare, abilități reduse de calcul matematic sau dislexie. Pentru ei aceste pierderi pot fi un regres de recuperat la momentul începerii școlii când ar trebui să fie concentrați pe noile informații de asimilat.

Atunci când ne gândim la continuarea educației în vacanță este necesară o evaluarea obiectivă a progresului școlar și o privire sinceră la abilitățile copilului la finalizarea anului școlar, deoarece întreruperea oricărui exercițiu de citit sau de calculat poate reprezenta o pierdere a muncii din anul tocmai încheiat. Mesajul multor astfel de studii este dozarea unei cantități suficiente de muncă în vacanță care să mențină cel puțin același nivel de cunoaștere sau de întărire a unor puncte slabe cum sunt cititul sau calculul matematic.

Vacanță plăcută!

Citește și

https://www.educatieprivata.ro/cum-facem-fata-insuccesului-scolar-si-ce-le-spunem-copiilor/

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.