psih. Andreea Cristiana Barosu, consilier școlar
Tehnologia a simplificat enorm viețile noastre deoarece suntem la un click distanță de informație și comunicare în mediul virtual. Este important să analizăm modul în care aceasta ne influențează, să observăm în ce manieră și dacă aceasta ne perturbă capacitatea de a fi ancorați în realitatea vieții noastre de zi cu zi, de a fi autentici și prezenți în raport cu ceilalți.
Cu siguranță și noi, adulții, suntem conștienți că ecranele pot avea efect hipnotic asupra noastră atunci când realizăm că am scrollat prea mult sau când articolele pe care le-am descoperit navigând online sunt atât de interesante încât a trecut o vreme îndelungată de timp fără să putem conștientiza acest lucru și, din acest motiv, ne-am detașat complet de mediul înconjurător. Astfel, pornind de la exemplul anterior, să analizăm modul în care ecranele pot provoca dependență și influența procesul dezvoltării copiilor noștri.
Ecranele pot avea, fără îndoială, valențe educative. În acest sens, părinții sunt cei responsabili de a ajuta copiii să aleagă ce activități pot realiza online. Este esențial ca celor mici să li se explice motivele reale pentru care atât timpul, cât și conținutul accesat sunt limitate, este esențial să se pună accentul pe efectele nocive ale expunerii îndelungate și nu pe restricționarea timpului din fața ecranelor, înțeleasă ca fiind o pedeapsă.
Să ne imaginăm:
Imaginați-vă că un copil vizionează un clip video, în loc să își asculte părinții citindu-i o carte. Cele două experiențe sunt percepute total diferit de creier: pe măsură ce copiii ascultă povestea, imaginația lor este stimulată iar ei sunt încurajați să creeze imagini pe care să le coreleze cu ceea ce aud. Un videoclip, pe de altă parte, le prezintă experiența completă fără ca cei mici să depună vreun efort constructiv în dezvoltarea sistemelor cognitive.
Timpul petrecut excesiv în fața ecranelor afectează structura și funcțiile creierului. Neuronii oglindă, care își au locul în lobul frontal, responsabili pentru decodarea interacțiunilor sociale și empatie, suferă modificări prin expunerea excesivă la ecrane și, de aceea, copilul care își petrece majoritatea timpului în fața acestora va întâmpina dificultăți în a stabili relații interumane și în a dezvolta empatia.
Hiperstimularea (culori, sunete, povești), pe de altă parte, poate fi copleșitoare și poate declanșa eliberarea hormonului stresului – cortizolul și, în aceeași măsură, poate activa sistemul de recompense ale creierului stimulând hormonul fericirii – dopamina. Astfel, copilul se obișnuiește cu recompense imediate, „la un click/touch distanță”, pentru care nu depune deloc efort, genul de recompense pe care nu le poate obține în viața de zi cu zi și pentru care, în mod normal, ar trebui să implice și să mențină active multiple procese psihice și emoționale.
Ce spun copiii?
În ultimele luni, atât în România cât și în străinătate, au fost trase multiple semnale de alarma asupra comportamentelor virulente manifestate de minori în urma interzicerii accesului pe anumite platforme de gaming.
Înainte de redactarea acestui articol am considerat util să obțin informații în legătură cu expunerea la ecrane și jocuri online exact de la sursă – copii cu vârste cuprinse între 8 și 12 ani, elevi ai Liceului Teoretic Național, pe care i-am întrebat: „Ce înseamnă pentru ei jocurile online?”, „Ce emoții le provoacă jocurile online?”, „Care sunt implicațiile negative survenite în urma expunerii îndelungate în fața ecranelor?”.
Copiii au ales să exprime prin intermediul desenului ce reprezintă jocurile online pentru ei și, ulterior, am discutat pe baza acestora.
Răspunsurile lor au fost următoarele:
Am conturat, de comun acord, împreună cu elevii din ciclul primar, următoarele concluzii:
Potrivit studiilor, la copiii preșcolari care petrec mai mult de 30 minute pe zi in fața ecranelor, s-au observat:
Efectele prezentate mai sus pot escalada odată cu înaintarea în vârstă și perpetuarea comportamentului de a petrece perioade lungi de timp în fața ecranelor.
Copilul meu este dependent de ecrane?
Cum realizăm că ne confruntăm cu o problemă reală și care sunt semnele că s-a instalat dependența între copilul tău și dispozitivele sale electronice?
Iată câțiva indicatori după care ne putem ghida:
Ce pot face?