fbpx

Ecranele negre

de Marcel Bartic, profesor ecranele negre

Ne-am reîntors la școală. Știu, mai sunt câteva săptămâni până la încheierea acestui semestru iar energia și răbdarea tuturor sunt pe sfârșite. E un an școlar care parcă nu se mai termină. Mai sunt examenele naționale, mai facem un efort, după care hai în vacanță, să ne tragem sufletul. Cine mai are timp de concluzii, de reflecții cu privire la aproape un an de online? Cine mai are chef de analize pe ce a funcționat, ce nu a mers, și mai mult nu a mers, pe ce ar trebui să schimbăm când ne întoarcem înapoi în sala de clasă? Mai nimeni. Doar să vină vacanța aia odată și să ne liniștim un pic. Om vedea noi din toamnă ce-om mai face.

 

Și totuși…

 

Fix acum ar trebui să ne dăm un feedback cu privire la acest an școlar. Acum, la cald, când încă nu ne-am deconectat bine de la Zoom sau Teams. Acum, când ne putem vedea față în față cu elevii noștri și îi putem întreba pe ei direct cum a fost, cum au trăit toată experiența asta, ce ar fi trebuit să facem să simtă că sunt conectați cu adevărat la școală și la educație. Cum să facem să nu ducem ecranele negre înapoi, în sala de clasă, unde sunt mult mai greu de observat pentru că sunt mascate uneori de un zâmbet stingher și politicos. Acum ar trebui să ne întrebăm, noi, profesorii, cum să ne pregătim pentru un septembrie despre care nu știm nimic. Profesori, directori, inspectori și oficiali din Ministerul Educației. Acum ar trebui făcut un bilanț al acestui an școlar și găsite strategii prin care să pregătim de pe acum anul școlar următor. Nu un bilanț ancorat în rezultatele examenelor naționale pentru că, de data asta, nu ne vor spune foarte multe. Sistemul nostru de învățământ nu stă doar în clasele terminale. 

 

Foarte util acum ar fi să avem la îndemână niște statistici cu privire la felul în care am stat cu prezența elevilor la ore în ultimele luni. Cam care a fost procentul ecranelor negre. Chestionare de satisfacție și de nevoi adresate elevilor și părinților pentru a identifica motivele care au dus la această situație. Nivelul parcurgerii materiei în acest an școlar. Cum au reușit profesorii să adapteze conținuturile la exigențele învățământului online. Care este numărul de înscrieri la cursurile de perfecționare dedicate educației digitale. Cum s-a făcut evaluarea elevilor în online? Ce metode, aplicații, strategii din online putem aduce înapoi în sala de clasă? Cum am putea să ne folosim de învățământul online chiar și în condițiile în care ne întoarcem fizic la școală? Să-l integrăm actului educațional ca pe un instrument firesc, la îndemână oricând pentru un elev care, dintr-un motiv sau altul, nu va putea veni fizic la cursuri la un moment dat. Care sunt neajunsurile pe care le-au resimțit profesorii în această perioadă și cum le-ar putea remedia cei care au putere de decizie în învățământ? 

 

Cum putem rezolva problema inechității din sistemul românesc de educație?

 

Nu știu dacă știați, dar prin școlile noastre există o comisie care se ocupă cu evaluarea și asigurarea calității. A fost botezată CEAC și fix cu genul ăsta de statistici se ocupă. Constată, chestionează și propune măsuri. Uite, ar fi un moment foarte potrivit pentru a-și face treaba. Nu cu rapoarte și proceduri pe care nu le citește și nu le știe nimeni ci cu un răspuns la o întrebare simplă. De ce avem ecrane negre în sala de clasă? Fizic sau online, nu contează.

 

Atât de multe întrebări și atât de puțin timp. Nu mai e mult până la vacanță. Cine să mai aibă chef de așa ceva? Și totuși, acum ar trebui să găsim un răspuns pentru aceste probleme. Acum ar trebui găsite soluții și gândite strategii pentru ca, orice s-ar întâmpla din septembrie încolo, să nu ne mai ia prin surprindere. Nu-mi spuneți, vă rog, că se va face ceva la vară. Nu, nu se va face nimic. Va fi cald, va pleca lumea prin concedii, ultimele luni vor trece ca o amintire neplăcută, din care nu am învățat nimic și, în septembrie, vom fi iar luați prin surprindere că începe anul școlar.

 

Și că avem ecrane negre în sala de clasă.

ecranele negre ecranele negre ecranele negre ecranele negre 

1 comment

  1. Geta spune:

    Buna ziua. Mi -a placut mult acest articol incarcat de intrebari pertinente si utile la care ar trebui sa se gaseasca raspunsuri inteligente in urmatoarele 2- 3 luni. Si ,pt. a grabi putin lucrurile, poate ar fi bine sa scriem o adresa( cu nr. de inregistrare) destinata acelei comisii mentionate in articol, pe care sa o semnam cat ma multi dintre noi, profesori si parinti, in care sa punem in ordine intrebarile la care dorim raspunsuri si sugestiile pe care le avem ( totul in incercarea de a- l stimula pe elev sa – si doreasca sa invete, dar si sa- l incurajam sa – si exprime liber opinia, sa stie sa o sustina cu argumente, sa aiba dorinta si curajjul de a- si alege singur activitatile asociate procesului didactic la care ar dori sa participe).

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.