fbpx

Dragoș Iliescu: România e o țară fără memorie. Nu există nicăieri datele digitalizate de la Evaluările Naționale din ultimii 30 de ani

Dragoș Iliescu, fondatorul Brio, a arătat, la webinarul ”Totul despre testarea standardizată”, organizat de Educație Privată, că în România nu au fost păstrate, în format digital, datele de la examenele de Evaluare Națională din ultimii 30 de ani.

Păstrarea acestor informații în format digital ar permite Ministerului Educații să aibă informații mai precise despre evoluția elevilor români și să ia decizii bazate pe date, a explicat Iliescu.

El a vorbit, de asemenea, despre cât de necesar este ca elevii să primească din partea profesorilor un feedback consolidat, dat fiind că OECD a constatat deficiențe majore la acest capitol în țara noastră.

Ce spune Dragoș Iliescu:

Raportul OECD spune aşa: Elevii din România primesc prea puţin feedback, mult prea puţin. Şi, ca să primească mai mult feedback, trebuie să rezolvați cumva problema asta. Una dintre problemele pe care le aveți este că testele, în România, sunt mai degrabă teste sumative generate de minister, cum ar fi Evaluarea Națională din clasa a opta. Acele testări nu dau feedback elevului, așa cum ar trebui.

Așa cum a fost gândită, inițial, Evaluarea Națională, de Mircea Miclea și alți colegi care au lucrat atunci, la implementarea testelor naționale, testele naționale nu erau atât de mult pentru sistem. Sigur, erau și o radiografie a sistemului, dar ele erau pentru a da feedback elevului și părintelui cu privire la locul în care se află copilul. Deci ele ar fi trebuit să fie, masiv, diagnostice la nivel individual. Asta nu se întâmplă, în mod evident, dar ele ar fi trebuit să dea feedback. Erau teste pentru feedback. Totuși, nu se întâmplă așa ceva. Motiv pentru care unul dintre lucrurile care se pot face este să îi încurajezi pe profesori să facă partea asta ,de vreme ce Ministerul nu reușește să p facă, în așa fel încât să dea mai mult feedback. 

Aici sunt și niște corolare. Asta ar presupune că profesorii pot și vor să dea mai mult feedback. pentru că asta e o altă problemă pe care raportul OECD o constată. la alt capitol: că profesorii din România nu prea sunt competenți în a da feedback. Am colaborat cu reprezentanții OECD care au făcut raportul și știu exact ce scrie acolo. Analiza exact asta a relevat: faptul că evaluarea tipică, făcută de profesori, demonstrează că profesorul din România, în general, cu unele excepții, nu este centrat pe a da feedback. E centrat pe a da notă. Când îți dau teză sau îți dau lucrare de control, te trimit acasă cu foaia aia, dacă ți-o dau și pe aceea, pe care scrie ”7 (șapte)” cu roșu. Și asta e tot ce îți dau. Ăsta nu e feedback, dragii mei!

Nu e ca și cum ai zice: dacă n-ar mai face ministerul atât de multă testare standardizată, sigur asta ar însemna că profesorii ar da feedback mai mult. Nu aș vrea să generalizez aici. Sunt profesori care fac aceste eforturi, dar, ca să dai feedback individualizat fiecărui copil din clasă pe ce e bun, pe ce nu e bun și să scrii un raport psihopedagogic privind acel copil, ca acel copil să îl ia acasă, să îl ducă la părinte, iar părintele să poată interacționa cu copilul și, apoi, cu tine, ca profesor, pe baza acestui raport, și ca părintele să își ajusteze motivațiile și aspirațiile și așteptările privind acel raport, adică toate acele lucruri care decurg dintr-un astfel de feedback structurat, arătați-mi profesor care să facă asta, fiindcă eu nu am văzut teribil de mulți.

Ce încearcă ministerul să rezolve acum și mi-e clar că asta încearcă să facă, deși nu sunt parte din discuțiile care se întâmplă acolo și nu mi-e clar care e direcția în care se va duce este să rezolve această lipsă de feedback pe care o constată raportul OECD, rezolvându-și problema cel puțin în testele sumative. Orice sistem educațional are obligația să facă astfel de evaluări de sistem. Evaluările de sistem cum se întâmplă?

România este o țară fără memorie din punctul ăsta de vedere. Nu există nicăieri datele digitalizate ale testărilor de Evaluare Națională din ultimii 10 ani, de exemplu, sau din ultimii 30 de ani. Nu există așa ceva. Acele evaluări nu sunt digitalizate, sunt aruncate în niște saci, probabil în vreun depozit. fiindcă spune legea că trebuie să le ținem, că poate vrea cineva să verifice. 

Urmărește webinarul, integral, aici:

Totul despre testarea standardizată

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.