Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România anunță că, în urma solicitărilor părinților elevilor de clasa a VIII-a și a XII-a, astăzi a fost depusă o Scrisoare deschisă la Ministerul Educației în care sunt solicitate două modificări importante în organizarea Evaluării Naționale și a Bacalaureatului.
Modificările vizează modul de afișare a notelor după examene și dreptul elevilor care doresc să conteste rezultatele de a vizualiza lucrările înainte de a demara procedura de contestație.
Scrisoarea deschisă publicată de FePAL, integral:
“Stimată Doamnă Ministru Ligia Deca,
În contextul noii legi a educației, promovată în Guvernul României de Ministerul Educației pe care
îl conduceți, aprobată apoi în Parlamentul României, care prevede expres:
I. Respectarea următoarelor principii:
Transparenței; Incluziunii; Centrării Educației pe beneficiarii primari; Participării si Responsabilității
Părinților; Fundamentării deciziilor pe dialog social şi consultare; Asigurării Integrității Psihice;
Datelor Deschise; Interesului Superior al Elevului stipulate la art. 3 lit. j); l); m); n); p); ț); ş); v);
II. Respectarea următoarelor valori care stau la baza învățământului preuniversitar:
Colaborarea, Echitatea, Integritatea, Respectul, Responabilitatea = asumarea conştientă menţionate la art.2 lit. a); d); f); h); i)
Vă facem cunoscută solicitarea noastră(federații, asociații, părinți, elevi şi cetăţeni) de a emite, de îndată, un ordin de ministru care să pună în practică aceste principii şi valori, începând chiar cu această sesiune 2024 a Evaluării naționale şi a Examenului de Bacalaureat, având următoarele prevederi:
1. La afișarea notelor la probele scrise ale Evaluării Naționale și ale Bacalaureatului să apară
notele acordate de cei 2 sau după caz 4 corectori din care a rezultat media ce a generat nota
elevului, la fiecare probă;
2. Să existe posibilitatea ca contestațiile elevilor să fie făcute după vizualizarea lucrării elevului în format digital (oricum lucrările sunt scanate). Astfel, se evită contestaţiile “în orb”.
Punctul 1 – nu presupune decȃt afișarea(printarea) unui tabel mai mare care conţine cȃteva
coloane în plus (2 coloane /max 4 coloane în plus).
Notele acordate de corectori, la fiecare probă există în sistem la data afişării rezultatelor.
Aceste note aparţin elevului şi NU există nici un motiv pentru a fi ascunse, iar beneficiarii
primari şi secundari au tot dreptul de a cunoaşte din ce s-a format nota la fiecare probă.
Punctul 2 – nu poți contesta un document/notarea unui document, dacă nu vezi documentul, adică ceea ce contești.
Rolul fundamental al educaţiei este ca un elev să vadă concret şi exact unde şi ce a greşit, să inţeleagă de ce a greşit, pentru ca in viitor să nu mai comită aceeaşi eroare. Fără a avea în faţă lucrarea sa, realitatea concretă a ceea ce a scris, doar bazȃndu-se pe amintiri şi propiile impresii, nu va cunoaşte cu precizie esenţa erorii sale şi va presupune în ce a constat aceasta. Astfel, insăşi existenţa educaţiei este pusă sub semnul întrebării.
Argumentele în FAVOAREA celor solicitate sunt:
1. Aceste modificări NU dezavantajează pe nimeni și produc NUMAI beneficii pentru toate părțile implicate(elevi, profesori, părinţi);
2. Se elimină stresul, presiunea psihică inutilă şi suplimentară exercitată asupra copiilor, care nu
vor mai trebui să fie puşi în situaţia de a răspunde unui tir de intrebări ale părinţilor/profesorilor cu privire la modul cum au rezolvat cerinţele subiectelor, să fie puşi să-şi
amintească cu acurateţe maximă ce au scris pentru a şti părintele dacă are sens o contestaţie
sau nu;
3. Se elimină aşteptarea nefondată a adulţilor, ca un minor, după ce a trecut printr-o probă
solicitantă emoţional, după ce a stat 2 ore sub presiune psihică şi în concentrare maximă să
poată reda cu o precizie de cȃteva sutimi, ce a făcut la acea probă(realitatea, de ani de zile,
ne arată că diferenţierea pentru accederea la un liceu sau altul se face la 3-5 sutimi = 0,03-
0,05 puncte). E vorba de sute, poate chiar peste o mie de elevi care sunt departajaţi intr-un
interval de 40 sutimi;
4. Se respectă dreptul fundamental al cetăţeanului de a fi corect informat înainte de a contesta
un document/acţiune, astfel decizia oficială/formală (semnarea unei cereri de contestare) se
produce în cunostinţă de cauză, nu bazat pe vorbe/impresii/aduceri aminte ale copilului;
5. Dispar discuţiile nefondate, arbitrariul, presupunerile privind acoperirea nedreptăţilor şi orice elemente negative cu referire la notarea lucrărilor;
6. Dispar acţiunile, eforturile inutile şi lucrurile care nu au sens, care nu duc la nici o finalitate
(de ex: vizualizarea lucrării după ce nota şi media nu mai pot fi modificate).
7. Se diminuează numărul de contestații deoarece cei care fac contestații pe principiul că „poate
mai câștigă ceva” vor dispărea/ vor fi mult mai puţini;
8. Lucrările sunt ale elevului si are tot dreptul ca imediat după finalizarea probelor să aibă acces
la vizualizarea lor, să vadă concret şi exact ce a greșit și de ce a greșit;
9. Sunt validate practic toate principiile și valorile obligatorii impuse de lege si menţionate
mai sus.
10. Se păstrează în continuare confidenţialitatea tuturor datelor participanţilor (elevi şi corectori)
deoarece, nu se modifică nimic la afişarea rezultatelor, doar apare cȃte o notă în plus la fiecare probă (sau 3 note în plus dacă lucrarea este recorectată).
11. Cele două propuneri NU presupun COSTURI FINANCIARE, BIROCRAŢIE EXCESIVĂ indusă de un parcurs parlamentar, EFORTURI LOGISTICE ŞI DE MUNCĂ suplimentare.
Procedura de rezolvare a cerinţelor, explicaţiile care arată că nu presupun cine ştie ce eforturi,
argumentaţia extinsă şi explicaţiile pe larg se regăsesc în SCRISOREA DESCHISĂ COMPLETĂ
(atasata la prezentul extras, alaturi de numeroase semnaturi).
Atât prima cât și cea de-a doua cerinţă pot fi ușor îndeplinite de dvs. atâta timp cȃt există voință,
dorința de a îmbunătăți lucrurile, deoarece lucrările scanate ale elevilor există înainte de data
afişării rezultatelor, iar notele tuturor corectorilor se ştiu la data afişării acestora.
Nu există respect și responsabilitate atât timp cât unii beneficiari(cei secundari) sunt
ținuți departe de procesul decizional de notare, dacă nu există o consultare reală și o comunicare transparentă pe acest subiect. Nu există asumare conștientă atât timp cât contestăm în scris ceea ce nu vedem și ne bazăm doar pe vorbe și păreri.
Chiar dacă până acum s-a întâmplat altfel, acesta nu reprezintă un argument pentru ca lucrurile să
continue așa, pentru a persista în eroare și a nu îmbunătăți nimic.”
Menționăm faptul că organizația noastră susține prezenta Scrisoare deschisă și solicită Ministerului Educației să primească de urgență în audiență un grup reprezentant al semnatarilor.
Nu se termina cosmarul acesta?
Sa se puna admitere la orice intrare intr-o noua forma de invatamant. De la primar la gimnaziu, de la gimnaziu la liceu, de la liceul la posticeal si facultate. Ce dracu e cu obraznicia aceasta?
Sa-i explici de ce nu îi este punctat ca-i lipseste virgula inseamna sa-i explici de ce trebuie virgula acolo. Ce facem? Predam materia din nou unora care au nefericitul ghinion de a semana cu parintii lor?