fbpx

DOCUMENT Ce conţine ”Manualul de gen”, care i-a indignat pe liderii AUR și pe ultraconservatori

Manualul ”Egalitate de gen”, denumit, adeseori, informal, ”Manualul de gen”, a provocat, în ultima perioada, reacții virulente din partea unor lideri AUR precum Sorin Lavric, dar și în unele grupuri ultraconservatoare de pe internet.  Manualul este un instrument pedagogic și este destinat profesorilor, nu elevilor.

La finalul articolului, Educație Privată prezintă documentul, integral.

Autorii manualului îi definesc misiunea după cum urmează:

Acest manual s-a născut din dorința de a veni în sprijinul cadrelor didactice în înțelegerea impactului pe care îl au în formarea unei societăți incluzive, precum și pentru a oferi sugestii concrete de integrare a egalității de gen la clasă. Manualul se adresează în primul rând cadrelor didactice din mediul preuniversitar, în special de la ciclul gimnazial și liceal, indiferent de specializarea acestora, oferind fundamentele teoretice și sugestii concrete de activități, metode și teme pentru a aborda egalitatea de gen la clasă. Totodată, manualul este un instrument util în formarea continuă a cadrelor didactice, adresându-se așadar și profesorilor metodiști și formatorilor. Nu în ultimul rând, manualul poate fi utilizat și de alți profesioniști din domeniul educației formale sau nonformale, inclusiv lucrătorilor de tineret.

Manualul este structurat în cinci capitole mari, cărora li se adaugă un Glosar și Anexe.

Capitolul 1, Stereotipii și prejudecăți în educație: îndrumar pentru profesori, trece în revistă principalele „scurtături cognitive” care pot influența percepția, tratamentul și evaluarea persoanelor din jurul nostru, prin urmare inclusiv a elevilor. Capitolul prezintă concepte precum Efectul de halou, Eroarea fundamentală de atribuire sau Profeția autocreatoare, dar și sugestii de gestionare a propriilor stereotipuri pentru a sprijini cadrele didactice în gestionarea diversității la clasă.

 

Capitolul 2, Discriminare. Noțiuni fundamentale, este o introducere în antidiscriminare, abordată din perspectivă juridică și socio-psihologică. Acest capitol cuprinde definiția discriminării și clasificarea acesteia (directă, indirectă, multiplă etc.), oferind exemple, inclusiv din cazuistica Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO) și a Consiliului Națională pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Totodată, capitolul prezintă instituțiile cu atribuții în combaterea acestui fenomen și sugestii de demersuri – juridice și nonjuridice – în cazul în care cadrele didactice sunt ele însele supuse discriminării sau sunt martore la situații de discriminare în școală.

 

Capitolul 3, Egalitatea de gen. Noțiuni fundamentale, oferă informații esențiale pentru înțelegerea acestui concept. Termeni precum egalitate de șanse și tratament între femei și bărbați și paritate de gen sunt la rândul lor explicați, iar o serie de teme vizate de egalitatea de gen sunt prezentate: reprezentarea femeilor în politică și în structuri de decizie, violența domestică/ violența împotriva femeilor, accesul pe piața muncii și remunerație egală pentru muncă egală, împărțirea echitabilă a muncilor casnice etc. Totodată, acest capitol oferă trei instrumente de măsurare a egalității de gen și decalajelor de gen în România, în comparație cu alte state europene.

 

Capitolul 4 este rezervat conceptului de intersecționalitate, pentru a sublinia modul în care multiplele dimensiuni identitare a unei persoane (etnie, orientare sexuală, dizabilitate, gen, vârstă etc.) se pot întrepătrunde și crea vulnerabilități suplimentare la discriminare.

 

Capitolul 5, Egalitatea de gen în educație, mută atenția pe învățământ. După o trecere în revistă a legislației naționale și internaționale care prezintă obligațiile juridice ale României legate de nediscriminarea pe criteriul sexului și de abordarea egalității de gen în educație, capitolul prezintă practici educaționale sensibile la dimensiunea de gen sau, dimpotrivă, discriminatorii (cum sunt bias-urile evaluative). O secțiune este dedicată analizei pe scurt a manualelor și auxiliarelor didactice din perspectivă de gen, dar și a sensibilizării profesorilor cu privire la obiectivele educaționale. Ultima secțiune a acestui capitol este aplicată, analizând programele școlare la gimnaziu și liceu care se pretează la introducerea cu ușurință a elementelor de egalitate de gen, anume Consiliere și dezvoltare personală, Limba și literatura română, Limba și literatura maternă maghiară, Limba și literatura maternă rromani, Istorie, Educație socială, Logică, Psihologie, Economie și Filosofie. Secțiunea 4.4 cuprinde, de asemenea, numeroase sugestii concrete de teme și activități pentru disciplinele de mai sus, dar și pentru limbile străine în general. Nu în ultimul rând, toate cadrele didactice, indiferent de specializarea lor, pot utiliza materialele din manual la orele de consiliere și dezvoltare personală, respectiv consiliere și orientare.

Manualul include totodată și un Glosar, care explică pe scurt o serie de termeni esențiali precum sex, gen, rol de gen, feminism, tipuri de violență, tipuri de discriminare etc. 

Manualul integral este disponibil aici:

Manual-Egalitate-Gen-2022

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.