Diana Segărceanu: Reforma, ca strategie, trebuie să țină cont de realitatea vieții din anul 2019

Interviu cu Diana Segărceanu, unul dintre fondatori și director executiv la Avenor College, o școală internațională bilingvă unde învață aproximativ 500 elevi cu vârste între 2 și 18 ani.

 

Ce înseamnă antreprenoriatul pentru o școală privată, în România? Care sunt părțile bune, care sunt cele rele, ce poți să faci și ce nu?

Antreprenoriatul este o temă importantă a educației Avenor College care oglindește profilul comunității noastre: părinții elevilor noștri sunt fie antreprenori, fie au poziții importante în companii private – e firesc ca atât ei, cât și noi să ne dorim să dezvoltăm la elevii noștri spiritul de inițiativă, curajul, dar și analiza conștientă a riscurilor. Dezvoltăm abilitățile antreprenoriale ale copiilor noștri încă de la grădiniță, ajungând ca la  liceu să avem programe cu aplicabilitate în viața reală. Suntem foarte bucuroși că putem să le oferim elevilor noștri în școală experiențe practice de învățare pe care alți tineri le vor avea doar la facultate sau mult mai târziu, când vor fi deja angajați sau pe cont propriu.

Aceste programe au un efect vizibil în dezvoltarea și maturizarea elevilor. Partea mai dificilă este să găsim companii partenere care au disponibilitate să aloce timp și resurse umane unor elevi de liceu care sunt încă în faza de explorare a domeniilor de interes.

 

Diferența între sistemul privat și cel public constă, de multe ori, în bunele practici. Care sunt cele la care țineți cel mai mult?

Ținem foarte mult la profesionalismul educatorilor de la Avenor. Am dezvoltat în timp politici de recrutare și dezvoltare personală și profesională pentru profesori care sunt riguroase și complexe. În afară de cunoașterea metodelor pedagogice și a materiei predate, profesorii noștri înțeleg importanța calității relației dintre profesor și elev. Știm că profesorii care marchează în mod pozitiv dezvoltarea elevilor sunt aceia care reușesc să stabilească o conexiune bazată pe încredere, empatie și respect.

Care sunt cele mai importante valori ale școlii Avenor?

Responsabilitatea, respectul, munca în echipa și autodepășirea. La Avenor, facem totul pentru ca elevii să progreseze, să învețe, să experimenteze, să se cunoască pentru a deveni adulți independenți și echilibrați. În timp ce elevii noștri învață pentru a-și forma cultura generală și pentru a avea rezultate școlare foarte bune (acest aspect este important pentru elevii care vor să ajungă la cele mai bune universități din lume), noi avem grijă ca prin programele școlii noastre să le dezvoltăm responsabilitatea față de propriile acțiuni, respectul față de ei înșiși și față de ceilalți și, în special, abilitățile de muncă în echipa. La Avenor știm că nouă, oamenilor, ne este mai bine împreună decât separat. 

 

Cum îi pregătim pe copii pentru meserii care vor exista abia peste 20-30 de ani?

Peter Drucker, cel care a pus bazele gândirii manageriale în business spunea: „The best way to predict the future is to create it”. La Avenor, ne dorim să dezvoltăm abilitățile antreprenoriale ale elevilor, spiritul de inovație și încrederea în forțele proprii. Elevii noștri vor fi liderii României de mâine. Așadar, ei sunt pregătiți să fie în avangarda dezvoltării societății, contribuind prin ideile lor, prin acțiunile lor la crearea viitorului.

Meseriile viitorului nu vor fi inventate într-un laborator secret, ele vor fi create și vor fi influențate de nevoile economiei, de modul în care evoluează societatea. Ceea ce facem noi la Avenor este să-i punem pe elevi în mod constant în contact cu realitatea economică și socială – să fie conștienți cum se fac și cum se schimbă lucrurile. Ei sunt cei care creează viitorul.

Cum reușiți să vă motivați profesorii? Cum se face tranziția de la a fi profesor într-o școală de stat la una privată?

Profesorul influențează prin simpla sa prezență viitorul elevilor săi. La Avenor alegem cu mare grijă dascălii care interacționează cu elevii noștri. A fi profesor trebuie să fie o vocație, nu o ocupație. Din experiența mea, profesorul de vocație are o motivație interioară care vine din nevoia lui de a fi de folos, de a contribui la crearea viitorului. Pentru noi, directorii de școli, este important să-i găsim pe profesorii de vocație și să le punem la dispoziție resursele educaționale necesare. Dar cel mai important, noi le oferim profesorilor respectul și încrederea pe care le merită din plin.

Din păcate, sistemul de învățământ de stat (nu doar din România) care rămâne înțepenit în epoca industrială, nu mai este atractiv pentru tinerii crea vor să devină profesori. Din fericire, există destule școli private în România care sunt preocupate să-și motiveze și dezvolte profesorii și să contribuie la creșterea interesului pentru această meserie minunată: profesor. La Avenor, profesorii învață mereu, sunt conectați și se dezvoltă continuu. 

 

Ce credeți că ar trebui să fie prioritar în reforma Educației?

Prioritar la reforma Educației este reforma însăși. Reforma trebuie concepută pornind de la o abordare total diferită față de cum a fost concepută până acum, are nevoie de un fresh start și de o echipă de experți pragmatici. Trebuie să aibă obiective SMART, măsurabile și în corelație cu nevoile și prioritățile acestei țări. În echipa care gândește reforma Educației trebuie să fie oameni care s-au realizat pe cont propriu, sunt moderni, activi, implicați în societate. Reforma, ca strategie, trebuie să țină cont de realitatea vieții din anul 2019 și de toate schimbările care se întâmplă cu o viteză amețitoare. În plus, reforma trebuie să se bazeze de studii științifice – acum avem acces la foarte multe studii din domeniul neuroștiințelor, al psihologiei și sociologiei. Reforma educației nu mai poate fi făcută nici după interese politice de moment, nici după ambiții personale sau orgolii profesionale ale unui grup restrâns de oameni. Ea trebuie concepută de oameni care au reușit în viață pe cont propriu (cei care au avut curajul să se dezvețe și să reînvețe tot ce în școală nu au învățat), de tineri care au absolvit școli și universități importante și pot spune din proprie experiență ce înseamnă educația de bună calitate. 

 

Cum abordați relația cu părinții elevilor și cum pot ei deveni parteneri în actul de Educație?

Noi am reușit să creăm un parteneriat strâns cu părinții din comunitatea noastră, să ieșim din preconcepția că școala poate face singură totul pentru copil. Vorbim mai degrabă despre un triunghi care trebuie să funcționeze perfect: resursele și priceperea școlii de a transforma abilitățile copiilor în viitoarele lor cariere, susținerea părinților prin implicare activă, participare la întâlniri și feedback constant și, bineînțeles, motivația copiilor de a-și construi propriul drum. La Avenor, părinții au foarte multe ocazii să se implice direct în educația copiilor, de la evenimentele dedicate comunității, ateliere părinte-copil, programul „Școala de acasă” care le oferă resurse de parenting pentru a putea gestiona toate provocările apărute pe parcursul creșterii unui copil. În plus, au multe întâlniri cu profesorii pentru a înțelege exact unde se află copilul din punct de vedere al învățării în orice moment al anului.