Alexandra Melinte, învățătoare, Little London International Academy
Plecând de la întrebări precum: ,,Ce reprezintă această autoeficacitate? Care este rolul ei în ceea ce privește activitatea profesorului? sau Care este normalitatea din spatele aceastei situații?” putem descoperi numeroase metode de a dezvolta și îmbunătăți relația elev – profesor.
Dezvoltarea autoeficacității elevilor este un factor cheie în reușita academică și în viața lor în general. Aceasta făcând referire la credința unei persoane în capacitatea lor de a-și îndeplini cu succes sarcinile și obiectivele.
De exemplu, câteva dintre aceste moduri în care dezvoltarea autoeficacității poate avea un rol important în viața elevilor, sunt:
Dar cum este percepută această autoeficacitate a elevilor de către profesori?
Percepția profesorilor cu privire la autoeficacitatea elevilor poate varia în funcție de mai mulți factori, cum ar fi:
În general, profesorii tind să aibă o percepție mai mare despre autoeficacitatea elevilor care au performanțe academice bune, se confruntă cu dificultăți cu încredere și primesc feedback pozitiv. Cu toate acestea, este important să ținem cont de faptul că percepția profesorilor poate fi subiectivă și poate fi influențată de o varietate de factori.
Autoeficatitatea privită din prisma relației elev – profesor, reprezintă percepția individului asupra capacității sale de a face față cu succes unei sarcini sau situații. Atunci când este vorba de relația elev-profesor, autoeficacitatea poate fi influențată de mai mulți factori, cum ar fi experiența anterioară a elevului, feedback-ul primit, atitudinea profesorului, resursele disponibile și alți factori contextuali.
Astfel, elevul care are o încredere ridicată în propriile capacități de a învăța și de a face față cu succes provocărilor academice va avea o autoeficacitate mai ridicată. În acest context, profesorul poate juca un rol important în dezvoltarea autoeficacității elevilor săi. Profesorii pot ajuta la creșterea autoeficacității elevilor prin feedback-ul pozitiv, încurajarea și suportul acordat în momentele de dificultate, oferirea de oportunități de învățare relevante și prin modelele lor de comportament.
Profesorii care încurajează elevii să-și dezvolte gândirea critică, creativitatea și abilitățile de rezolvare a problemelor îi ajută pe aceștia să dobândească o încredere mai mare în propriile capacități. De asemenea, profesorii pot ajuta la creșterea autoeficacității elevilor prin oferirea de feedback specific și constructiv, care să ajute elevii să-și dezvolte abilitățile și să depășească obstacolele.
În general, relația elev – profesor poate juca un rol important în dezvoltarea autoeficacității elevilor. Atunci când profesorii sunt capabili să încurajeze și să susțină elevii într-un mod pozitiv, aceștia pot ajuta la creșterea autoeficacității elevilor și, în cele din urmă, la îmbunătățirea performanțelor academice.
În concluzie, dezvoltarea autoeficacității elevilor este esențială pentru succesul lor în școală și în viață. Prin creșterea motivației, perseverenței, rezilienței, încrederii în sine și performanței academice, elevii pot avea mai mult succes în obținerea obiectivelor lor și pot fi mai pregătiți pentru provocările care apar în viața de zi cu zi.