De ce universitățile trebuie să ofere dublă și chiar triplă specializare
05 Februarie 2025, 16:17
De ce universitățile trebuie să ofere dublă și chiar triplă specializare
de Fabiola Hosu, vicepreședinte al Coaliției pentru Educație
Așa cum noile planuri-cadru propuse pentru liceu oferă elevilor oportunitatea de a-și personaliza parcursul educațional, și universitățile ar trebui să le permită studenților o flexibilitate mai mare în alegerea specializărilor. Într-o lume unde joburile viitorului cer competențe mixte, programele de dublă și chiar triplă specializare sunt cheia succesului profesional.
De ce universitățile trebuie să ofere dublă și chiar triplă specializare?Lumea se schimbă rapid, iar viitorul pieței muncii este unul în care meseriile tradiționale dispar, iar cele noi cer competențe mixte. În acest context, universitățile trebuie să își adapteze modelul educațional, iar programele de dublă sau triplă specializare sunt soluția pentru a forma profesioniști capabili să facă față provocărilor viitorului.
De ce este importantă această schimbare?
Noile joburi necesită abordări interdisciplinare
Inginerie biomedicală → Combină medicina cu informatica și ingineria pentru a dezvolta proteze inteligente sau tehnologii medicale avansate.
Analiză de date și științe sociale → Piața muncii caută experți care să combine statistica cu psihologia și economia pentru a lua decizii mai bune.
AI și etică → Pe măsură ce inteligența artificială se dezvoltă, avem nevoie de specialiști care să înțeleagă atât tehnologia, cât și aspectele etice și juridice ale utilizării ei.
Creșterea automatizării înlocuiește joburile „clasice”
Un raport al World Economic Forum estimează că până în 2025, 85 de milioane de joburi vor dispărea din cauza automatizării, dar vor fi create 97 de milioane de locuri de muncă noi, care necesită competențe interdisciplinare.
Domenii precum sustenabilitatea, analiza datelor, biotehnologia și economia digitală vor avea nevoie de specialiști care să combine mai multe domenii de studiu.
Creșterea salariilor pentru absolvenții cu dublă specializare
Un studiu realizat de Universitatea Vanderbilt a arătat că absolvenții cu dublă specializare câștigă, în medie, cu 10-15% mai mult decât cei cu o singură diplomă.
O analiză a Harvard Business Review indică faptul că profesioniștii cu abilități mixte sunt mai bine plătiți și au mai multe șanse de promovare.
Unde funcționează deja acest model?
SUA – Universitățile americane oferă multiple combinații de specializări (ex. MIT, Stanford, Harvard), permițând studenților să își creeze un parcurs personalizat.
Marea Britanie – „Joint Honours Degrees” le permit studenților să combine două discipline, iar exemplele nu sunt limitate doar la specializări din aceeași arie de interes. De exemplu, un student poate combina Matematică și Filosofie, Economie și Istorie, Informatică și Muzică, Psihologie și Drept sau Științe Politice și Film.
Olanda – Universitățile din Țările de Jos oferă un sistem modular, unde studenții își aleg cursurile din mai multe domenii pentru a-și crea propria specializare.
Germania – Combină educația practică cu studiile academice, iar programele duble sunt susținute de companii mari care caută angajați cu competențe mixte.
Care ar fi pașii pentru noi în România?
Flexibilizarea programelor universitare, astfel încât studenții să poată combina domenii diferite.
Crearea unor noi structuri curriculare, care să permită specializări dublu și triplu acreditate.
Introducerea unor module de competențe complementare – ex. studenții la inginerie să poată studia și antreprenoriat, de exemplu.
Colaborări între facultăți și companii, pentru ca studenții să fie pregătiți pentru cerințele reale ale pieței muncii.
Concluzie: De ce dubla specializare înseamnă pregătire pentru viitor?
Îi ajută pe studenți să fie mai adaptabili la schimbările pieței muncii.
Crește șansele de angajare și de salarizare mai bună.
Pregătește profesioniști interdisciplinari, capabili să rezolve probleme complexe.
Poziționează România mai bine în economia globală, formând specialiști competenți în domenii emergente.
Dacă vrem o educație relevantă pentru viitor, ar trebui să începem să gândim interdisciplinar și să oferim programe multi-disciplinare. Universitățile ar trebui să ofere programe cu mai multă flexibilitate, iar tinerii să aibă oportunitatea de a-și construi propriul parcurs educațional!