fbpx

Cum să-i ajuți pe copii să gândească, nu să tocească la matematică. Caz concret: Lecția despre paralelogram și trapez, prezentată de CEAE

Centrul de Evaluare și Analize Educaționale prezintă o variantă diferită de predare pentru lecția despre paralelogram și trapez.

Scopul acestei abordări diferite este de a-i ajuta pe elevi să înțeleagă cu adevărat conținutul, în loc să îl memoreze pur și simplu.

Lecția despre paralelogram și trapez, prezentată de CEAE:

„Recent, am deschis un manual german de matematică de clasa a șasea, publicat de Ernst Klett Verlag și utilizat în landul Baden-Württemberg, și am descoperit cât de bine se pricep autorii germani să reducă necunoscutul la ceva cunoscut în predarea geometriei.

Lecția despre paralelogram, de pildă, vine după cea despre dreptunghi, figură căreia deja elevii au învățat să îi calculeze aria. Dacă decupezi triunghiul din partea stângă şi îl muţi în dreapta, vei obţine un dreptunghi cu o suprafaţă egală cu cea a paralelogramului.

Ştiind aria dreptunghiului, copiii pot deduce singuri aria paralelogramului:

S=g*h

Urmează apoi lecția despre trapez. Bazându-se pe ceea ce știu deja, ar putea afla  într-un mod similar și suprafaţa unui trapez? Cum anume?

Putem să mai construim un trapez egal cu primul, cel de culoare gri, rotindu-l pe primul în jurul mijlocului ipotenuzei mari. Va  rezulta un paralelogram, iar suprafaţa acestuia este de două ori mai mare decât cea a trapezului.

Paralelogram: S = (a+c)*h

Trapez: S = ½ (a+c)*h

În același manual, elevii sunt învățați să calculeze numărul π , pornind de la obiecte pe care le au îndemână, precum o cutie de conserve. Copiii sunt îndemnați să măsoare circumferința cutiei cu o sfoară și să o împartă pe aceasta la diametru (d), pentru a obține numărul π, care este mai apoi reprezentat vizual drept o spirală fără de sfârșit. În acest fel, elevii vor deduce şi cum se determină perimetrul (P) cercului

P = π*d = 2*π*r, unde r este raza cercului.

Dacă află în acest mod cum se calculează aria paralelogramului/trapezului sau perimetrul cercului, îşi vor reaminti cum se calculează şi peste 20 sau 30 de ani.

Faptul că ajung să deducă singuri formulele îi ajută pe elevi să dobândească o cunoaștere mult mai adâncă decât cea obținută prin simpla memorare a unei formule. Și mai mult decât atât îi face să se simtă în controlul propriului proces de învățare, ceea ce contribuie atât la creșterea stimei de sine, cât și la dezvoltarea simțului responsabilității.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.