Cum să creștem încrederea în sine a elevilor?
Profesorul Flavian Georgescu, antrenor de olimpici la matematică și fost olimpic național, le va oferi părinților, cadrelor didactice și elevilor sfaturi despre cum să abordeze relația cu școala, cum să se raporteze la performanțele academice și la momentele importante din parcursul școlar.
Mai multe despre centrul de pregătire Mate Performanță, aici.
Cum să creștem încrederea în sine a elevilor?
În primul rând, haideți să stabilim de ce discutăm despre încrederea în sine și de ce este atât de importantă. Dragii mei, încrederea în noi înșine este un punct esențial în dezvoltarea noastră personală și aceasta se dobândește și se cultivă în copilărie. Din cauza lipsei încrederii în sine, viitorul adult poate alege drumuri greșite în viața lui, poate să se antreneze în relații neprielnice, în joburi care nu i se potrivesc și poate lua decizii eronate numai și numai din frică.
De aceea, îmi asum ceea ce spun și cred că școala modernă din societatea de astăzi trebuie să sufere o schimbare majoră din acest punct de vedere și să ia în calcul faptul că elevii de astăzi sunt total diferiți față de elevii de acum 20-30-40 de ani. Discutăm despre copii cu nevoi diferite, care cresc în medii diferite, într-o societate total diferită. Noi, cadrele didactice trebuie să conștientizăm acest lucru și, deși ne este foarte greu, trebuie noi să ne adaptăm nevoilor copiilor din ziua de azi. De ce? Pentru că aceștia nu au nicio vină că se află în anul 2023, pentru că ei în mod natural se află aici și acum. Pentru că ei merg la școală să fie educați în spiritul zilelor noastre.
Un copil cu o încredere în sine crescută va fi capabil să ia decizii corecte, să își asume responsabilități, să știe când a greșit și să nu dea vina pe alții pentru propriile erori, va ști sa gestioneze situațiile atunci când va fi nedreptățit și nu se va lăsa manipulat. Avantajele încrederii în sine sunt atât de multe încât ore întregi am putea povesti și tot ar mai fi lucruri de trecut pe listă.
Așa cum am spus anterior, încrederea în sine se clădește în copilărie. Și cine se află alături de copii la această vârstă? Cine are cea mai multă influență în dezvoltarea lor? Familia și școala!
Eu, prin prisma meseriei de cadru didactic, vorbesc acum despre modalitatea prin care școala, prin intermediul dascălilor, poate ajuta la dezvoltarea personală a elevilor. Și vă spun punctul meu de vedere… unul dintre cele mai importante aspecte ale rutinei școlare este ca elevul să se simtă apreciat, să se simtă util și bun în ceea ce face. Dacă într-o zi copilul nu își însușește la școală, poate toate informațiile, dar a fost apreciat și vine acasă fericit spunând, mamă, tată… ia uitați ce am făcut eu, ia uitați ce m-a lăudat doamna… aceea este o zi câștigată! Aceea este o zi în care elevul a dobândit mai mult decât toată programa școlară predată.
În cele ce urmează, aș vrea să expun concret câteva trucuri, câteva metode prin care noi, dascălii, putem veni în sprijinul copiilor și le putem crește încrederea în ei. Trebuie să știm că elevii au nevoie de reușite mici și dese. Însă, aici apare o mare problemă a noastră, a adulților. Noi așteptăm de la elevi să ne arate ceva măreț pentru a-i lăuda, pentru a avea motiv să îi apreciem. Nu! Noi, adulții, noi, dascălii, trebuie să le creăm elevilor contextul necesar pentru a se simți mereu apreciați și utili. Abia apoi, când se vor simți astfel, vor încerca și mai mult să ne demonstreze ce pot ei și așa vor veni rezultatele și succesele lor. Dacă acum 30 de ani, unui elev i se punea nota 4 ca a doua zi să se înverșuneze și să demonstreze profesorului că el e bun, în ziua de azi, observ cum lucrurile nu mai funcționează la fel. Când elevului i se dă o notă proastă, mai mult se demotivează și mai mult se adâncește în rana mentalității că nu poate și că nu e bun.
Fiecare copil are are nenumărate motive pentru care poate fi apreciat. Poți să îl întrebi cât face 5 ori 5. După ce îți răspunde îl poți felicita în fața clasei spunându-i că anul trecut nu știa tabla înmulțirii și iată că acum a învățat-o și cât de repede a răspuns. Reacția copilului va fi ca apoi să învețe și mai mult. Asta pentru că i-a plăcut să fie apreciat și a simțit că poate.
Asta înseamnă încredere în tine. Este atât de important să știi că poți să faci ceva… Mă uit la elevii mei care prima oară când merg la o olimpiadă mai importantă unde nu au mai pășit pragul, au tot felul de emoții, își pun tot felul de întrebări, iar la a doua sau a treia astfel de competiție, merg cu ochii închiși înainte și încrezători. De ce? Pentru că au mai trăit acea experiență și au văzut că pot.
Să facem, așadar, gesturi mici și dese din care elevii noștri să simtă că sunt buni, că pot și că sunt apreciați. La vârstele mici, elevul învață în cea mai mare măsură, de dragul profesorului, de dragul învățătorului, de aceea, noi dascălii, trebuie să ne conectăm la elevii noștri, să încercăm să dezvoltăm o chimie între profesor și elev.
Poate că multă lume va spune… cum adică? Să ne mințim? E corect să spunem unui copil că el este bun dacă nu este? Dragii mei, nu! Cine a spus că cineva minte? Dar nu există elev care să nu facă lucruri de apreciat. Trebuie să ai ochi și să vrei să vezi ceva bun în fiecare copil. Frumusețea este în ochii privitorului. Ceea ce eu spun este să profităm de toate situațiile și să creăm mediul potrivit astfel încât orice elev să se simtă remarcat. Asta spun. Și dacă e să privim că totul e o minciună, ok, să privim așa, dar știți ce înseamnă asta? Înseamnă că și atunci când îi spui cuiva că nu e bun, tot o minciună este. Pentru că el vine și îți demonstrează cu alte argumente că e bun. Deci, și dacă suntem rigizi și vrem să punem problema la acest mod, ok, ne mințim, dar în funcție de ce minciuni în ghilimele spunem copiilor și elevilor noștri, așa se vor dezvolta pentru întreaga lor viață.
Dragii mei, dacă dorim o viitoare generație de adulți capabili de a fi oameni de bază ai societății, să creștem copii cu încredere în ei, iar școala trebuie să fie o sursă de educație solidă în acest sens. Școala trebuie să fie stâlpul educației din toate punctele de vedere.
Conținutul acestei rubrici este disponibil, în format radio, și la Național FM. Educație Privată are acordul Național FM pentru preluarea conținutului.