Modul în care grupurile de studiu înființate în școli pot facilita dezvoltarea profesională a profesorilor este explicat într-un material publicat pe platforma de educație a Comisiei Europene.
Grupurile de studiu înființate în școli la care participă profesorii la cursuri online pot facilita colaborarea centrată pe profesor la nivel de școală. Aceste grupuri oferă mecanisme de sprijin inter pares eficace pentru toți profesorii, indiferent de experiență. Grupurile oferă și o oportunitate colegilor de a se reuni, de a își împărtăși cunoștințele și experiențele, și de a învăța unii de la ceilalți. Cadrul grupurilor poate contribui totodată atât la motivarea participanților, cât și la responsabilizarea acestora pentru propriul lor proces de învățare.
Program pilot european 2019–2022
Acest concept a fost elaborat și testat în cadrul unui proiect pilot care a implicat un grup de profesori din Europa între 2019 și 2022. Programul pilot a fost organizat în contextul activităților de dezvoltare profesională din cadrul proiectelor School Education Gateway și eTwinning, care sunt acum puse la dispoziție prin intermediul European School Education Platform.
Inițial, profesorii au testat grupurile de studiu și au elaborat resurse pentru a contribui la instituirea acestora. Ulterior au fost implementate scenarii mai complexe, în contextul cărora au fost furnizate grupuri de studiu la nivel local sau regional, de exemplu, prin implicarea colegilor de la școlile învecinate. În ultimul an al programului pilot, s-a pus accentul în mod special pe rolul grupurilor de studii în activitatea școlilor eTwinning. Acest lucru se datorează faptului că școlile trebuie să ofere în mod regulat dovezi potrivit cărora elaborează practici bazate pe colaborare și facilitează dezvoltarea profesională a cadrelor didactice.
Mai multe despre acest proiect și despre modul în care îi puteți repeta succesul, aici.