Cum mă pregăteam de școală, când eram elevă. Totul începea cu 6 săptămâni înainte
de Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație
Când eram acasă, elevă, știam că imediat după 1 august începea pregătirea viitorului an școlar.
Dincolo de verificarea stadiului în care erau temele, lecturile (și ce multe erau), mergeam la librărie, împreună cu mama și cu sora mea, pentru a ne cumpăra rechizitele necesare. Ne lua cam tot ce aveam nevoie pentru întreg anul școlar. Era ca un ritual pe care mi-l amintesc cu amănunte și acum și, atenție.
Era regula pe care noi am învățat-o, că pentru școală trebuie să te pregătești, inclusiv în această formă. Era regula pe care mama mea o avea, că era responsabilitatea ei să ne asigure tot ce aveam nevoie pentru ca noi să învățăm, iar regula că noi mergem la școală pentru a învăța. Nu se negocia nimic!
Ajunse acasă, făceam inventarul fiecărui obiect cumpărat, ne bucuram de ceea ce aveam și urma regula, din nou: trebuia să le așezăm în ordine pentru a le folosi când începea anul școlar. Totul începea începea cu 6 săptămâni înainte de a merge efectiv la școală. Acest obicei poate părea nesemnificativ, dar el a avut pentru noi o influență mare în legătură cu modul în care noi ne-am raportat la școală, la muncă, la viață.
Mersul la școală trebuie riguros pregătit, iar copiii au nevoie de reguli clare, instrucțiuni chiar, disciplină și însoțire în primul rând prin exemplul părinților. Începerea anului școlar și mersul la școală trebuie să fie marcat în familie prin comunicare, grijă, respect față de profesori, disciplină și reguli pentru învățare, pregătire emoțională și bucurie.
Toate acestea contribuie la formarea gramaticilor existențiale și de învățare ale copiilor noștri. Mai avem 3 săptămâni până vom reveni la școală. Am început pregătirea copiilor pentru acest moment? De modul în care ne pregătim copiii pentru școală depind raportarea lui la profesori, la colegi, la sarcini și reguli, la învățare.
Nu uitați, școala este despre învățare, în sensul ei cel mai larg: cunoaștere, comportament, caracter. Despre aceste lucruri, primii care trebuie să le vorbească copiilor sunt părinții, apoi să continuăm la școală, coerent și împreună, să punem în practică ceea ce spunem.