În fiecare clasă există cel puțin un elev cu dificultăți de citire și socotit, spun statisticile. La prima vedere, procentul poate să nu pară îngrijorător. Realitatea din școli ne arată însă că procesul educațional pentru copiii cu dislexie sau care se confruntă cu dificultăți de învățare este unul extrem de dificil, iar problemele – diverse: de la lipsa metodelor și tehnicilor speciale care să îi ajute cu adevărat până la rușinea pe care o simt atunci când trebuie să citească cu voce tare și frustrarea care îi cuprinde la auzul sfatului „trebuie să muncești mai mult”.
Cum îi ajutăm pe copii să își recâștige încrederea în capacitatea lor de a citi, de a înțelege cu ușurință orice text și, astfel, de a obține rezultate bune la școală și care sunt cele mai potrivite instrumente și metode educaționale?
Editura Gama și-a propus să găsească răspuns la aceste întrebări în cadrul unei serii de evenimente online ce fac parte din campania Super Dys – Ce este dislexia și cum îi ajutăm pe copii să învețe ușor și care reunesc logopezi, psihopedagogi, cadre didactice și părinți.
Astfel, săptămâna trecută, Editura Gama a adus acest subiect în discuție în cadrul evenimentului online organizat în parteneriat cu Educație Privată și Asociația București pentru Copii Dislexici (ABCD), la care au luat parte Diana Mocanu, director general al Editurii Gama, Angela Ioan, președinte al Asociației București pentru Copii Dislexici, Raluca Dima, profesor în învățământul primar și preșcolar în cadrul Școlii Primare CONIL, cu o experiență de 10 ani în învățământ și 5 ani în lucrul cu copii cu cerințe educaționale speciale, Florentina Gălbinașu este profesor logoped în centrul logopedic interșcolar din 1997, și George Rotaru, învățător în cadrul Little London International Academy, cu o experiență de peste 40 de ani ca îndrumător al elevilor de învățământ primar. Întâlnirea a fost moderată de jurnalista Oana Dobre Dimofte.
Dislexia afectează 20% din populația la nivel global și reprezintă peste 80% dintre problemele de învățare. Dislexia nu este însă o „boală” și nu are legătură cu nivelul de inteligență. „Ne-am propus ca prin această campanie să le transmitem copiilor că mintea lor nu este slabă, ci specială, că funcționează în mod diferit, ceea ce le oferă în realitate multe atuuri foarte importante pentru succesul în viață. Fiecare copil dislexic are aptitudini extraordinare, talente, însă are nevoie să fie încurajat să creadă în ele și să le dezvolte”, a precizat Diana Mocanu, directorul general al Editurii Gama.
Diana Mocanu a împărtășit povestea fiicei sale mijlocii, Maia, care a împlinit recent 18 ani și care este sursa de inspirație pentru colecțiile Editurii Gama care tratează problematica inteligențelor multiple, a inteligenței emoționale, învățărea prin joc, susținerea primilor pași în deprinderea cititului și, mai nou, sprijinirea copiilor cu dislexie sau cu dificultăți de citire.
„Când era mică, Maia era un copil foarte curios, cu o logică foarte bună, o gândire abstractă profundă pentru vârsta ei și mai ales un copil dornic de cunoaștere, motive pentru care eram convinsă că se va descurca de minune la școală. Am fost surprinsă însă să văd că nu s-a întâmplat asa, iar după câțiva ani de școală, Maia se transformase: devenise un copil apăsat de griji, stresat și lipsit de interes. În toți acei ani, nu am renunțat nicio clipă să găsesc explicații, cauze pentru dificultățile ei și soluții care să i se potrivească. Fusesem la psiholog deja și nu primisem recomandări în acest sens, așa că am ales să o susțin acasă, spunându-i că este specială, că are o minte diferit construită, și asta îi explică atuurile: talentul artistic, creativitatea, puterea de a gândi out of the box. Iar astăzi Maia studiază arta la un colegiu din Marea Britanie unde a primit o bursă.”
Prezentă la eveniment, Maia Mocanu a povestit cum în primii ani de școală a simțit că nu se încadra în acea imagine de elev ideal și că modul în care învăța era diferit: „La început vedeam ca pe o problemă faptul că eram diferită, dar în timp mi-am dat seama că acesta este unul dintre cele mai frumoase atuuri pe care le am, faptul că sunt diferită. Am învățat cu ajutorul părinților să accept că această diferență nu este ceva rău, ci ceva foarte frumos. Cu siguranță are legătură cu faptul că pictez, că îmi place să visez mereu și să îmi imaginez lucruri pe care le reprezint în picturile mele. De aceea cred că școala trebuie să ajute copiii să înflorească și să nu mai existe ideea de elev ideal, bun la matematică și română. Sunt mulți copii în situația mea care nu au avut norocul să aibă părinți care să le spună că a fi diferit este ceva bun și cred că tocmai de aceea avem nevoie de școală să ne facă să înțelegem că aceste diferențe sunt bune.”
Despre transformarea acestei diferențe într-un atu și încurajarea și sprijinirea copiilor cu dislexie sau dificultăți de învățare pentru a-și descoperi abilitățile și a le transforma în puncte forte a vorbit și Angela Ioan, președintele Asociației București pentru Copii Dislexici, care a povestit despre dislexicii faimoși și a citit o mărturisire a unui tânăr arhitect, mărturisire ce va fi inclusă în cadrul unui nou proiect pe care asociația îl pregătește pentru copiii cu dislexie: „Eu sunt arhitect, dar după facultate am lucrat câțiva ani ca senior art director în agenții de publicitate, am avut expoziții de grafică în galerii, iar acum doi ani m-am întors la arhitectură (am o mică firmă împreună cu două prietene). Trebuie să rețineți două lucruri: 1. Procesul de învățare trebuie să fie extrem de creativ, iar 2. Dislexia nu este vindecabilă, deci nu are sens să sperați să vă transformați copilul într-unul normal. Nu trebuie să aveți impresia că acel copil are un deficit și nici el să nu creadă asta. Niciodată un copil dislexic nu va fi normal și nu trebuie să suferiți din această cauză. Este doar altfel și de multe ori o să fiți uimiți de ceea ce va spune sau va face.”
Copiii care se confruntă cu dislexie nu pot învăța cu ajutorul metodelor clasice, ci au nevoie de metode și instrumente speciale care să îi ajute să înțeleagă și să asimileze informațiile ușor. Raluca Dima, profesor în învățământul primar și prescolar în cadrul Școlii Primare CONIL, a vorbit în cadrul evenimentului despre instrumentele pe care le folosește în lucrul cu copii, dar și despre sprijinul emoțional pe care părinții și cadrele didactice trebuie să îl ofere: „Întotdeauna încurajăm atât copiii, cât și părinții, nu îi criticăm, îi sfătuim pe părinți să fie alături de ei, îi încurajăm să găsească acel ceva special în fiecare copil. Nu mi-a plăcut niciodată standardizarea pe care o impune școala românească, de aceea am încercat să ieșim din tipare și să le explicăm tuturor copiilor că fiecare are un atu.”
Despre metodologia educațională specială, dar și despre relația copiilor cu școala a vorbit și Florentina Gălbinașu, profesor logoped în centrul logopedic interșcolar din 1997: „Relația cu școala este primul lucru pe care trebuie să îl punem într-o poziție pozitivă și să nu îl compromitem, atât noi, profesorii, cât și părinții. Este un drum lung pe care merg împreună: copilul și școala, iar pentru ca acest drum să fie încununat cu succes trebuie să facem ca cei doi să fie parteneri, prieteni. Noi trebuie să îi insuflăm copilului că poate.”
Crearea cadrului emoțional este primul pas pe care trebuie să îl facă cei care lucrează cu copiii care se confruntă cu dislexie sau cu dificultăți de învățare, este de părere și George Rotaru, profesor în învățământul primar cu peste 40 de ani de experiență: „Crearea acestui cadru emoțional îl va ajuta pe copil mai târziu în dezvoltarea academică. Copiii trebuie tratați la fel: nu există copii buni și copii slabi. Este nevoie însă de multă răbdare și de multă implicare din partea dascălului, dar și din partea părinților întrucât părinții sunt vârful de lance, prelungirea activității de la școală care trebuie să se regăsească acasă. Pentru că toți avem același ideal: de a-l ajuta pe copil să facă față cerințelor societății.”
Patru noi colecții de cărți dedicate copiilor cu dificultăți de învățare
Pentru a le veni în ajutor copiilor, părinților și cadrelor didactice, Editura Gama a inițiat proiectul educațional Super Dys, care include o serie complexă de instrumente de învățare dedicate copiilor cu dificultăți de citire și al cărui scop este să le redea copiilor încrederea în capacitatea lor de a citi și de a înțelege ceea ce citesc.
Noul proiect este o continuare firească a misiunii Editurii Gama de a le oferi copiilor, părinților și cadrelor didactice instrumente care să transforme procesul de învățare într-unul ușor și plăcut. Primele colecții lansate — Clubul Dys, Citesc Ușor, #DYS_CLASIC, Fabulele lui Esop – conțin cărți ce răspund nevoilor specifice ale copiilor dislexici și, în același timp, înlesnesc și efortul de lectură al oricărui cititor începător.
„Seriile noastre pentru copiii cu dislexie sau dificultăți de învățare sunt create respectând toate studiile în materie și experiența specialiștilor, au fost testate și îmbunătățite împreună cu copii dislexici pentru că nimeni nu știe mai bine ce funcționează pentru un copil cu dislexie decât un copil cu dislexie. În același timp, sunt foarte potrivite și cititorilor începători”, a precizat Diana Mocanu în cadrul evenimentului.
Colecțiile lansate în această primă etapă se adresează copiilor din clasele primare – vârsta cea mai dificilă și cea mai importantă pentru transformarea unui cititor cu dificultăți într-unul pasionat.
Cărțile din colecția #DYS_CLASIC prezintă o variantă adaptată a celor mai cunoscute opere din literatura clasică universală. Prezentarea personajelor și marcarea replicilor lor prin pictograme, fontul adaptat pentru diferențierea rapidă a literelor și rigla de urmărire a rândurilor ajută copilul să citească mai repede și mai ușor, iar întrebările de la finalul fiecărui capitol verifică înțelegerea textului.
Titlurile din colecția Clubul Dys se adresează școlarilor mici și povestirile au o oarecare legătură, cu personaje pe care le urmărim de la o carte la alta. Înțelegerea este înlesnită de aceste legături și de referințele comune. Prin urmare, cititorul se simte expert. Poate să treacă ușor de la o poveste la alta și, astfel, să citească mai repede și mai bine.
Concepută de învățători și de logopezi specializați în ameliorarea dificultăților de învățare, colecția Citesc ușor este un suport valoros când aceste probleme sunt mai accentuate (tulburări precum dislexia sau disfazia). Poveștile sunt adaptate intereselor copiilor de această vârstă, nu doar capacității lor de lectură. Personajele sunt puține, iar vocabularul, care se află la începutul fiecărui capitol, are rol de mic dicționar. Cărțile conțin activități de lectură și o riglă specială, pentru a ușura citirea.
Fabulele lui Esop sunt o colecție de povești cu fir narativ simplu, din care se desprinde cu ușurință o morală, ceea ce le face foarte potrivite ca prime lecturi ale cititorilor începători. Datorită fontului special Dyslexie, sunt recomandate și copiilor mai mari care citesc cu dificultate.
Vezi evenimentul aici:
Mai multe informații despre colecțiile Super Dys sunt disponibile pe site-ul Editurii Gama AICI.