Cum alegem școala potrivită pentru copiii noștri
Educație Privată prezintă rubrica ”Sfatul Profesorului”, în colaborare cu Flavian Georgescu, profesor de matematică la ICHB, fondator al centrului Mate Performanță.
Profesorul Flavian Georgescu, antrenor de olimpici la matematică și fost olimpic național, le va oferi părinților, cadrelor didactice și elevilor sfaturi despre cum să abordeze relația cu școala, cum să se raporteze la performanțele academice și la momentele importante din parcursul școlar.
Mai multe despre centrul de pregătire Mate Performanță, aici.
Una dintre marile dileme ale părinților este cum alegem școala potrivită pentru copiii noștri.
Întrebările pe care le aud constant sunt: Să fie aproape de casă? Să fie școală de stat sau privată? Ce criterii anume contează în alegerea școlii?
Dragii mei, o să vă împărtășesc câteva dintre opiniile mele bazate pe propria-mi experiență, ca dascăl și ca părinte. Aproape la fiecare emisiune am discutat despre vocațiile copiilor noștri, despre talentele lor, iar dacă vi se pare mult spus vocație sau talent, pentru că, să fim serioși, puțini copii își descoperă pasiunile la vârste atât de mici, să le spunem înclinații. Cum ne dăm seama ce înclinații au copiii noștri? Destul de simplu. E suficient să petrecem noi ca părinți timp cu ei astfel încât să simțim activitățile care le fac plăcere. De asemenea, este important să aflăm părerea cadrelor didactice, să observăm la ce materie învață cu ușurință și cu bucurie… aici intervine responsabilitatea noastră de părinți.
Actuala perspectivă a societățîi în care trăim este să ne focusăm pe talentele copiilor noștri. Acesta este principalul considerent în alegerea școlii potrivite. Au fost făcute studii și mulți psihologi specializați în parenting vorbesc despre faptul că de la un punct încolo, copiii trebuie să se focuseze pe domeniile în care ei manifestă pricepere, talent și îndemânare.
Acum intervine, firesc, următoarea întrebare… Avem suficiente școli cu profilele muzical, arte plastice, sportiv și altele unde copiii talentați în aceste domenii se pot dezvolta?
Legat de acest aspect, aș vrea să îmi exprim tristețea, dar și speranța că în România se va pune mai mult accent pe educația de calitate. Copilul tău ajunge în clasa a cincea. Este foarte talentat la muzică, la arte plastice sau începe să devină sportiv de performanță sau olimpic la matematică. Câte variante de școli potrivite, cu astfel de profiluri ai din care să poți alege? De cele mai multe ori le poți număra pe degetele de la o mână.
Concret să discutăm despre un copil foarte bun la muzică căruia să zicem că școala nu îi poate oferi ore speciale pentru nevoile lui. Ce fac părinții acestuia? Sunt nevoiți să apeleze la ore suplimentare pentru a compensa ceea ce școala nu îi oferă. Și asta utilizând propriile surse financiare. Dar dacă părinții nu își permit acest efort? Talentul acelui copil care poate să devină un geniu în meseria lui rămâne uitat și nefructificat. Astfel se pierd foarte mulți copii talentați.
Ne place să aplaudăm și să ridicăm în slăvi marii noștri sportivi, ne bucurăm pentru olimpicii României care vin cu medalii pentru țara noastră, ne mândrim cu ei. Dar haideți să îi întrebăm pe aceștia de către cine au fost susținuți? În ce măsură au fost ajutați de către școală și în ce măsură a contat susținerea de acasă? Câtă durere este în sufletele părinților copiilor talentați care nu au posibilități de a îi susține financiar?
Aud în jurul meu cazuri de elevi care nu sunt deloc susținuți în performanța lor, ba mai mult, prin atitudinea celor care ar trebui să îi susțină, aceștia simt că li se dă în cap pentru că performează într-un anumit domeniu. Noi, dascălii, ar trebui să lăsăm la o parte propriile frustrări și neîmpliniri și să susținem adevăratele valori. Să încurajăm fiecare talent al elevilor noștri, să îi lăudăm și să îi apreciem pentru fiecare lucru pe care îl fac. De multe ori, avem senzația că materia pe care noi o predăm este cea mai importantă și nimic altceva nu mai contează. Oare e corectă această atitudine? Să reflectăm și să ne punem în pielea copiilor din fața noastră.
Așadar, alegem școala copiilor noștri în primul rând luând în calcul înclinațiile lor. Nu vom duce copiii buni la matematică la un profi uman. Nu vom înscrie un copil sportiv la o clasă unde se face matematică intensiv. Copilul talentat la sport trebuie să facă sport, copilul talentat la matematică trebuie să facă matematică, copilul talentat la desen trebuie să facă artă. Dragii mei, să ținem cont de aceste aspecte pentru că dacă nu, școala poate deveni un calvar pentru elevi. Noi, părinții, suntem responsabili de alegerile făcute pentru copiii noștri.
Mă aștept acum la următoarea reacție din partea unora dintre ascultătorii noștri… Cum adică să învățăm la școală doar ce ne place? Nu este firesc ca la școală să ne dezvoltăm o cultura generală? Răspuns… Ba da! Sigur că da! La școală oricum învățăm toate disciplinele și este perfect normal, chiar obligatoriu aș putea spune, ca la școală elevul să își dezvolte o cultură generală atît de importantă pentru întreaga viață. Este chiar aberant să credem că artistul nu trebuie să știe decât actorie, că muzicianul nu trebuie decât să cânte și să nu știe nimic altceva… în niciun caz nu spun asta, ba chiar din contra, indiferent de meseria unei persoane, este extrem de important să aibă o cultură generală cât mai dezvoltată. Dar ceea ce vin și întăresc este faptul că trebuie să ne focusăm timpul și energia pe zona de interes a elevului astfel încât acesta să își poată realiza propriile obiective.
Dacă discutăm despre copiii claselor primare, într-un mare procent contează învățătorul… nu clădirea în sine. Chiar aș recomanda o școală cât mai apropiată de casă pentru a nu obosi copilul inutil în trafic. La această vârstă este important că elevul să prindă gustul de a merge la școală, să se responsabilizeze, să ăși creeze o rutină, să se dezvolte personal, să fie primit cu căldură de către dascăl și să deprindă comportamente adecvate în societate.
Dacă să alegem școala privată sau școala de stat? Au existat cazuri de copii care s-au mutat de la școli private la școli de stat și invers. Există multe școli de stat, dar și private foarte bune. Aici, pe lângă cele două mari criterii expuse până acum și anume înclinația copilului și distanța față de casă, trebuie să luăm în calcul calitatea educației, condițiile, siguranța, mediul în care se află copilul nostru, perspectivele pentru viitor, aspectul financiar dacă este vorba de o școala privată… toate aceste lucruri trebuie foarte bine cântărite.
Dragii mei, cunosc multe persoane care nu stau să se gândească unde își vor face studiile copiii lor. Mi se pare tristă această indiferență pentru că nu suntem conștienți de faptul că educația copiilor noștri le decide viitorul. Să creștem tinerii de azi așa cum ne dorim să avem adulțîi de mâine. Să construim un parteneriat solid între părinți, profesori și sistemul de învățământ din România!