
Autoritățile judiciare din Europa atrag atenția asupra unei creșteri îngrijorătoare a abuzurilor sexuale asupra minorilor în mediul online și cer implicarea părinților și educatorilor în educația digitală.
În acest context, Polonia, în calitate de deținătoare a Președinției Consiliului Uniunii Europene, a lansat operațiunea „FEVER” — o inițiativă la nivel european de combatere a pornografiei infantile. România s-a alăturat acțiunii, iar procurorii DIICOT și polițiștii specializați au desfășurat 48 de percheziții în 30 de dosare penale, dispunând reținerea a 14 persoane.
Autoritățile semnalează faptul că tot mai mulți copii devin victime ale manipulării în mediul online, adesea convinși de infractori să se expună în ipostaze indecente. Aceste cazuri pun în lumină o vulnerabilitate crescută a minorilor, generată de lipsa unei educații digitale adecvate și de absența unui dialog constant între copii, părinți și profesori.
DIICOT avertizează că internetul, deși oferă acces la informație, poate deveni un spațiu extrem de periculos pentru cei mici. Reprezentanții instituției recomandă o abordare echilibrată în gestionarea accesului copiilor la tehnologie: nu interdicții, ci educație, supraveghere și dialog.
„Este esențial ca părinții și educatorii să adopte o strategie educativă eficientă, bazată pe informarea corectă a copiilor despre riscurile din mediul virtual. Doar prin educație putem preveni astfel de situații tragice”, transmit autoritățile.
Fenomenul numit grooming — ademenirea copiilor pe platforme de social media cu scopul de a obține materiale compromițătoare sau de a comite abuzuri — este în creștere, iar multe dintre victime sunt copii care produc singuri conținut indecent, convinși că vorbesc cu persoane de încredere.
În acest sens, specialiștii subliniază rolul crucial pe care îl au școala și familia în protejarea copiilor. Campaniile de informare, cursurile de educație digitală, orele de consiliere psihopedagogică și implicarea profesorilor diriginți pot contribui la creșterea gradului de conștientizare și la dezvoltarea unui comportament responsabil online.
Totodată, autoritățile încurajează implicarea activă a părinților în activitățile online ale copiilor, prin discuții frecvente despre riscuri, verificarea aplicațiilor folosite și promovarea unui climat de încredere în care copilul să se simtă în siguranță să ceară ajutor.
Elevii din școlile brașovene vor învăța cum să se protejeze în „Jungla Digitală”