Mesajul transmis de Corina Popa:
Cum astăzi a avut loc simularea probei de Limba și literatura română (Evaluarea Națională), am trecut în revistă, la Neatza cu Razvan si Dani, câteva greșeli de evitat atât la examen, cât și în viața de zi cu zi: nu punem niciodată virgulă înainte de „etc.”, nici între subiect și predicat; scriem mereu „noștri” și „voștri” cu un singur „i”; nu-l folosim niciodată pe „ca și” în loc de „în calitate de” (nu vom scrie, așadar, „ca și elev”, ci „ca elev”, „în calitate de elev”). Lista poate continua, iar explicațiile au apărut, de-a lungul timpului, pe Școala de gramatică, așa că, în loc să discutăm despre greșeli, aș vrea să le amintim elevilor că:
– E normal să ne spună că au emoții, să se simtă vulnerabili în fața necunoscutului unui examen. Cu toții avem emoții, dar este esențial să învățăm să le stăpânim, nicidecum să le lăsăm pe ele să ne stăpânească.
– Nota obținută la simulare nu este un verdict, ci o radiografie care ne va fi de mare folos pentru a înțelege unde și ce mai avem de lucrat.
– Nu contează cât au luat colega și colegul, a ne compara cu ceilalți reprezintă timp irosit, pe care l-am putea valorifica gândindu-ne cum ne putem autodepăși.
– Pregătirea unui examen este un proces de durată, care trebuie corelat cu exersarea zilnică a minții, cu lecturi constante. Parcurgerea galopantă a materiei în ultimul moment este o practică stresantă, riscantă și deloc recomandabilă.
Nu uitați să descurajați orice „listă de perle” și orice moment de amuzament pe seama greșelilor. Nu uitați că „perlele” elevilor sunt, de fapt, „perlele” sistemului de educație și, implicit, ale noastre.