fbpx

Corina Atanasiu, fosta propunere a USR la Educație: Trei priorități, indiferent cine va fi următorul ministru

Corina Atanasiu, propusă de USR ca ministru al Educației în varianta de cabinet Cioloș respinsă de Parlament, enumeră trei priorități ale acestui domeniu, indiferent cine va fi următorul ministru.

Care sunt prioritățile enumerate de Corina Atanasiu:

Prioritati pentru Educație – indiferent cine va fi următorul ministru
Iată-ne iar, la o nouă încercare de Guvern.
Pun aici câteva dintre liniile directoare în EDUCAȚIE de care ar trebui să țină cont viitorul decident și pe care le-am prezentat de altfel și în cadrul audierii din comisiile reunite din Parlament, acum două săptămâni, când am avut onoarea să fiu nominalizată pentru poziția de ministru al educației în Guvernul Cioloș:

I. COMBATEM PANDEMIA
Trebuie recalibrată lupta cu COVID 19 prin luarea de decizii bazate pe dovezi. Nu mai putem face politici publice pe genunchi sau pe baza sondajelor făcute pe Facebook, fie de către elevi, fie de către părinți. Pandemia are logica ei care nu se suprapune neapărat peste logica noastră. Scopul nostru trebuie să fie găsirea unor soluții pentru revenirea la starea inițială și nu luarea de decizii cu ignorarea totală a contextului pandemic în care ne zbatem.
De principiu, viața primează indiferent de costuri și aceasta este imaginea pe care trebuie să o avem permanent în minte. Deciziile luate până acum (decuplarea școlii de la ratele de infectare, vacanța forțată fără o soluție la finalul ei, noi fiind în același context pandemic etc) au fost decizii (sau non-decizii) nefundamentate, care au omorât oameni.

Și ca să facem această recalibrare avem nevoie să ne folosim mult de digital pentru:
1. Monitorizarea performanțelor
2. Evaluarea lacunelor
3. Programe eficiente de ”remedial”.

Aș putea dezvolta fiecare dintre pașii de recalibrare dar intru în chestiuni tehnice. Am fost întrebată în comisii despre remedial și am menționat TARL (Teaching at the right level). Dar iarăși, despre TARL ar trebui să facem discuție separată.

2. ÎNVĂȚĂM ONLINE ÎN PANDEMIE ȘI ORICÂND
Învățarea online este singura soluție viabilă pe care o avem pentru următorii doi ani cel puțin, când va trebui să facem trecerea foarte rapidă și fără sincope de la fizic la online în funcție de incidența pandemiei. Pandemia nu va trece prea curând, astfel că în loc să ne împotrivim online-ului am fi mult mai inteligenți dacă l-am adopta, testa, dezvolta. Avem în PNRR un plan clar pentru digitalizarea educației, avem și bani. Nu trebuie să facem decât ce scrie acolo și să ne uităm în general pe piață la ce au dezvoltat privații și am putea să folosim pentru măsurarea lacunelor (Brio, Kinderpedia…). Nu este momentul să reinventăm roți și să cheltuim aiurea pentru regândirea unor sisteme deja funcționale, testate în ultimii 10 ani.

3. FOCUS PE STAREA DE BINE ÎN ȘCOLI
Sănătatea și starea de bine a elevilor le influențează performanța școlară. Nu este un mister.
Starea de bine a profesorilor este în egală măsură importantă. Profesorii sunt asaltați: munți de documente, comportamentului unora dintre elevi, curricula stufoase, solicitări ale părinților din cele mai exagerate, presiuni din partea conducerii uneori nerealiste, la care se adaugă nevoi de învățare foarte diferite ale elevilor accentuate în această perioadă, utilizarea tehnologiilor care par de nestăpânit.
Și aici avem idei și bani, totul e să-i și accesăm: plecând de la nevoile de bază, școală de la 8 la 5, extinderea programului de masă caldă, burse pentru elevii din rural, amenajarea prietenoasă a spațiilor fizice și acoperirea cu tehnologie a tuturor școlilor până la muuultă formare pentru profesori, mai ales în ceea ce privește tranziția digitală și asistență psiho-pedagogică multă și de calitate. Și lista nu se încheie aici.

Aș mai adăuga extinderea pilotării dar făcută cu cap, științific, și nu dacă vor sau nu vor școlile. Scopul pilotării nu este acela de a avea activitate bogată ci de a testa soluții, metode, tehnici. Ca în cercetare este nevoie să verifici soluția respectivă în diverse medii și aici ”tehnicianul” în educație trebuie să identifice care școli să fie prinse în eșantion, să existe eșantion de control… Poate fi făcută pilotare și în funcție de entuziasmul școlii dar în general ea trebuie făcută sistematic, programat, astfel încât rezultatele pilotării să fie argumentate științific și să poată fi ulterior ajustate și ”scalate”.

Dacă ați avut răbdare să citiți până aici, vă invit să veniți cu idei noi sau cu sisteme care există deja și care ar putea fi aplicate de mâine.
Singura resursă pe care nu o avem este timpul.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.