
Comunitatea MERITO, formată din profesori și directori din întreaga țară, a transmis o scrisoare deschisă Ministerului Educației și Guvernului, avertizând că modificările legislative propuse prin Pachetul Bolojan riscă să submineze calitatea învățământului preuniversitar.
Documentul semnalează efecte grave, precum desființarea școlilor din mediul rural, creșterea abandonului școlar, clase supraaglomerate și demotivarea cadrelor didactice. Semnatarii îi cer ministrului Educației amânarea sau etapizarea acestor măsuri și implicarea reală a specialiștilor din școli în procesul decizional.
„Reorganizările structurale, schimbările de programe, tăierile bugetare și măsurile de urgență par să fi fost decise unilateral, într-un cerc închis, rupt de realitatea școlii românești. Lipsa de consultare a specialiştilor nu doar că subminează încrederea în instituțiile care ar trebui să protejeze educația, dar afectează direct calitatea actului educațional.
În ciuda declarațiilor publice, este clar pentru oricine analizează datele economice că educația nu contribuie la deficitul bugetar, dimpotrivă, aceasta a fost subfinanţată sistematic. Reamintim şi că, în mod constant, prevederile legii care se referă la nivelul de finanţare au fost prorogate, iar acum, din nou, învăţământul este în prima linie de sacrificiu”, afirmă semnatarii scrisorii.
„Nu putem fi de acord cu deciziile luate în acest context şi în acest mod. Înțelegem gravitatea situației bugetare a țării, dar refuzăm să acceptăm un pachet drastic de măsuri ce minimalizează rolul și scopul educației copiilor din România.
Acest semnal public vine, mai ales, în condiţiile în care raportul QX al Ministrului Educației şi Cercetării nu avertiza asupra niciunuia dintre marile dezechilibre economice care ar fi impus măsurile drastice în educaţie. În plus, raportul sublinia două aspecte importante în relație cu învățământul preuniversitar: subfinanțarea și resursa umană insuficientă și demotivată, mizând pe soluții ca profesionalizarea resursei umane prin formare continuă de calitate, salarizare motivantă, recrutare competitivă. Însă, măsurile pe care le propuneţi astăzi vin în conflict tocmai cu ceea ce recomandă raportul QX şi par strict contabile, fără legătură cu situaţia din teren şi cu necesităţile elevilor. Credem că şi educaţia poate contribui la redresare şi reconstrucţie, dar nu în acest mod”, adaugă Comunitatea MERITO.
Prezentăm, integral, conținutul scrisorii deschise: Scrisoare deschisa a comunitatii MERITO ref. Legea privind unele masuri fiscal-bugetare – iulie 2025