”Colorează zodia în care se încadrează Baiazid și Mircea cel Bătrân”. Un caiet de lucru a devenit viral pe internet

Un exercițiu mai puțin obișnuit a transformat un caiet de lucru dintr-un material auxiliar banal într-o ”vedetă” a internetului. Exercițiul le cere elevilor să coloreze zodia în care se încadrează personalitățile istorice Baiazid și Mircea cel Bătrân, în funcție de anumite trăsături ale personalității acestora.

Fotografia cu enunțul în cauză a fost postată pe Facebook de Liga Studenșilor Iași și a fost distribuită de sute de utilizatori.

Unii dintre aceștia au indicat și materialul didactic auxiliar în care se regăsește exercițiul.

Sursă foto: Busca Tatiana, Facebook

Sursă foto: Busca Tatiana, Facebook

Educație Privată a confirmat respectiva informație din mai multe surse.  Este vorba despre ”Limba și literatura română clasa a VII-a – caiet de lucru structurat pe domenii”, apărut la Editura Booklet. Din prezentarea de pe pagina de internet a editurii nu reiese, însă, că respectivul caiet ar fi avizat de Ministerul Educației Naționale.

Educație Privată a cerut și Editurii Booklet să confirme informația potrivit căreia caietul care include exercițiul respectiv se află în portofoliul său, însă nu am primit un răspuns, până în momentul publicării acestui articol.

 

Horoscopul- reper didactic recomandată de unii profesori

Există, însă, profesori de limba română care utilizează semnele zodiacului drept repere pentru caracterizarea unor personaje literare. Un exemplu este profesoara de limba română Alina Mihaela Huma, care argumentează această metodă pe platforma educațională iteach.ro.

”Am aplicat această metodă la clasa a X-a, în cadrul lecţiei de caracterizare a personajelor Ghiţă şi Lică Sămădăul din binecunoscuta nuvelă a lui Ioan Slavici. Am urmărit ca elevii să fie capabili să identifice trăsăturile personajelor, să le motiveze, să identifice modalităţile şi procedeele de caracterizare şi să redacteze caracterizarea unui personaj din textul epic, utilizând un stil de învăţare global prin activităţi de comunicare în grup. Condiţiile prealabile ale realizării acestei ore au presupus faptul că elevii erau familiarizaţi deja cu textul suport şi cu modalităţile şi procedeele de caracterizare ale unui personaj din textul epic. În plus, tema pentru acasă vizase realizarea unei fişe de lectură cu citate semnificative pentru personajele nuvelei. După verificarea fişei şi reactualizarea cunştinţelor legate de caracterizarea
şi clasificarea personajelor, am propus elevilor o discuţie legată de zodii şi de trăsăturile specifice acestora. Am sugerat că şi personajele operelor literare epice şi dramatice se pot încadra într-o zodie, în funcţie de trăsăturile predominante. După prezentarea fişei cu trăsăturile zodiilor şi o scurtă explicare a unor neologisme, am împărţit clasa în grupe de câte 4 elevi. Le-am cerut elevilor să încadreze personajele Ghiţă şi Lică Sămădăul într-una dintre cele douăsprezece zodii, motivându-şi alegerea cu ajutorul textului şi al fişelor de lectură. De asemenea, pentru fiecare trăsătură elevii erau solicitaţi să indice şi modalitatea de caracterizare”, explică profesoara respectivă.