fbpx

Coaliția pentru Educație: Se acordă o prea mare importanță „manualului școlar obligatoriu și gratuit”, în Legea Deca

Sursă foto: Freepik

Coaliția pentru Educație afirmă că în proiectul de Lege a educației asumat de ministrul Ligia Deca se acordă în continuare o prea mare importanță „manualului școlar obligatoriu și gratuit”.

”Nu există niciun studiu recent care să confirme importanța tradițională a manualului școlar, în condițiile dezvoltării tehnologice și accesului infinit mai facil la resurse de învățare din ultimii ani”, afirmă organizația.

Comunicatul transmis de Coaliția pentru Educație:

Unul dintre elementele de reformă mult așteptate în noul draft de lege a educației este capitolul despre curriculum. Articolele propuse nu asigură nici măcar într-o mică măsură descentralizarea curriculară, posibilitatea profesorului de adaptare a conținuturilor și ritmului la elevii săi și constatăm, cu tristețe, că este chiar un pas înapoi față de actuala lege a educației. Proiectul prevede la nivel de normă primară că pentru curriculumul de specialitate, decizia rămâne la nivel central și considerăm că aceasta va continua să afecteze calitatea oferței educaționale din licee, inclusiv liceele teoretice.

Suntem conștienți că parte importantă din reforma curriculară depinde de legislația subsecventă, care poate asigura:
💡 corelarea între documentele de politică a curriculumului și profilul de formare al absolventului/elevului;
💡 revizuirea periodică a programelor la intervale de 3 ani pentru a menține relevanța acestora;
💡o mai mare autonomie în a alege materii în structura planurilor-cadru de liceu, și, de ce nu, o regândire a ariilor curriculare;
💡schimbarea accentului de la conținuturi și discipline la experiența de învățare a elevului în școală. E important să ieșim din viziunea mecanică a numărului de ore din curriculum (nu este important câte discipline studiază un elev sau câte ore sunt alocate diferitelor discipline, ci care sunt experiențele de învățare pe care el le traversează la aceste discipline);
💡standarde curriculare pentru fiecare an de studiu și scheme de progresie a acestora în cicluri de învățare;
💡formarea de profesioniști în dezvoltare de curriculum și profesionalizarea acestei ocupații pentru evaluarea și monitorizarea constantă a curriculum-ului dintr-o școală.

Dar proiectul de lege reglementează detalii care vor constrânge semnificativ reforma posibilă prin legislația subsecventă. De exemplu, se acordă în continuare o prea mare importanță „manualului școlar obligatoriu și gratuit”. Din experiența noastră, în mod deosebit pentru liceu, acolo unde avem și lideri de opinie și de competență profesională din rândul cadrelor didactice, o reformă curriculară ar fi fost posibilă și până acum, astfel încât să se renunțe la manuale editate după programele din 1999. Nu există niciun studiu recent care să confirme importanța tradițională a manualului școlar, în condițiile dezvoltării tehnologice și accesului infinit mai facil la resurse de învățare din ultimii ani.

Supraîncărcarea programelor și ultrareglementarea curriculară reprezintă constrângeri pentru școli, profesori și elevi deopotrivă. Nu avem cum să formăm elevi autonomi într-un sistem în care școlile și profesorii nu sunt. În opinia noastră, fiecare școală ar trebui să își poată alege ce curriculum dorește să implementeze, în limita unei palete de opțiuni, atât timp cât îndeplinește următoarele condiții:

💡elevii demonstrează progresul cerut conform standardelor curriculare prevăzute în legea relevantă;
💡școala respectivă obține acreditarea de la forul emitent al curriculum-ului respectiv în legătură cu implementarea calitativă a acestuia;
💡școlile își modifică sistemul de evaluare în așa fel încât acesta să includă aceste elemente.

Regăsiți mai jos redată schematic viziunea noastră asupra unui sistem de evaluare ce ar putea să asigure control, monitorizare și suport pentru școli cu autonomie curriculară care asigură îndeplinirea obiectivului de a forma competențele din profilul absolventului, profil care poate fi stabilit prin lege, ca normă de referință. Schema este o adaptare a celei propuse de OECD în: ”Synergies for Better Learning: An International Perspective on Evaluation and Assessment, OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education”, OECD Publishing, Paris, 2013.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.