Consiliul Național al Elevilor solicită, în Raportul Național privind Implementarea Statutului Elevului la nivel Național, ca standardele de evaluare a elevilor să fie elaborate cât mai rapid.
Cererile formulate de CNE cu privire la evaluarea rezultatelor învățării:
• Elaborarea cât mai rapidă a standardelor de evaluare pentru sistemul de învățământ preuniversitar, care să fie aprobate până la începutul anului școlar 2023-2024;
• Elaborarea, de către Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație, a unor ghiduri metodologice pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare;
• Monitorizarea respectării prevederilor din ROFUIP și Lege cu privire la planurile individualizate de învățare;
• Calibrarea subiectelor de la Evaluarea Națională și Bacalaureat, astfel
încât ele să poată oferi o departajare reală a cunoștințelor și competențelor elevilor.
Puțin peste jumătate dintre profesori cred că sunt întotdeauna obiectivi în notare, arată datele din Raportul realizat de Consiliul Național al Elevilor.
Potrivit documentului, peste jumătate dintre profesori (56,2%) consideră că sunt întotdeauna complet obiectivi în notare, însă restul (43,8%) recunosc că există și situații în care nu evaluează obiectiv și corect elevii. Totuși, procentul elevilor ce considerau că evaluarea primită este întotdeauna una obiectivă era de numai 21,2%, consemnează același raport.
16,6% dintre cadrele didactice au avut elevi care și-au contestat o notă obținută la o lucrare scrisă. Restul de 83,4% nu s-a confruntat cu asemenea situații. ”Dreptul la contestarea lucrărilor scrise este cel mai eficient mod de a le da elevilor ocazia să se asigure că au parte de o evaluare obiectivă și corectă”, precizează CNE.
Aproape trei pătrimi (74,3%) dintre profesori susțin că aduc rezultatele evaluărilor în termen de 5 zile lucrătoare, 19% că le aduc în 10 zile, 4,2% în 15 zile, iar restul de 2,6% recunosc că încalcă termenul legal prevăzut.
Doar 9,5% dintre cadrele didactice respondente au remarcat în acest an școlar situații în care elevi de-ai lor au fost discriminați pe un anumit criteriu. ”Acest procent ar fi îmbucurător, dacă nu am ține cont de faptul că procentul de elevi ce au observat astfel de cazuri este de 28,2% – fapt ce ne arată tristul adevăr că profesorii nu sunt, de fapt, la curent cu discriminarea ce se petrece în unitățile de învățământ”, afirmă CNE, în documentul menționat.