Consiliul Național al Elevilor semnalează o schimbare de poziție cu privire la modul în care ar trebui alcătuiră conducerea ARACIP:
CNE susține, într-un comunicat dat publicității astăzi, că ”din Consiliul ARACIP, ar trebui să facă parte doar experți în educație și în evaluarea calității din învățământ”.
Pe 10 decembrie, într-un drept la replică adresat FEPAL, Consiliul Național al Elevilor afirma că ”este absolut necesar ca Ministerul Educației să își asume reforma instituțională a ARACIP să includă toți factorii interesați (cu reprezentativitate și recunoaștere națională) în structurile de orice natură ale acestui organism”.
Dreptul la replică de la vremea respectivă al CNE a fost transmis după ce FEPAL a contestat prezența unui reprezentant al elevilor în conducerea Consiliului.
Schimbarea de poziție a CNE a fost transmisă în aceeași zi în care Ministerul Educației a organizat o dezbatere publică referitoare la reforma ARACIP. Consultarea publică a fost propusă de mai multe organizații, inclusiv FEPAL, însă o parte dintre participanți s-au declarat nemulțumiți de felul în care aceasta a fost organizată.
Corina Atanasiu, fondatoarea FEPAL, a descris dezbaterea drept ”organizată de către Ministerul Educației în bătaie de joc, la 8 dimineața într-o zi de Crăciun. Firește, fără o moderare corectă”
Comunicatul de astăzi al CNE, integral:
În urmă cu câteva zile, Ministerul Educației a publicat proiectul de hotărâre de guvern privind organizarea și funcționarea ARACIP și, în cursul zilei de luni, s-a derulat și o dezbatere publică ad-hoc pe această temă.
Consiliul Național al Elevilor dezaprobă ferm reorganizarea aberantă a ARACIP și susține că activitatea agenției trebuie să rămână independentă față de factorul politic sau de interesele obscure.
Din nefericire, proiectul nu este unul „reformator” pentru instituția care ar trebui să asigure și să evalueze calitatea în învățământul preuniversitar. Varianta actuală a proiectului de hotărâre de guvern reprezintă o vădită înlăturare a profesioniștilor din educație, prin deprofesionalizarea ARACIP și popularea conducerii agenției cu reprezentanți ai ministerelor și ai școlilor private. Arătăm că, spre exemplu, la acest moment, au fost identificate multiple unități de învățământ preuniversitar care au probleme cu securitatea la incendiu și nu numai, pentru că au fost înființate în clădiri care, anterior, nu au fost proiectate pentru a fi școli.
Atragem atenția asupra faptului că, din Consiliul ARACIP, ar trebui să facă parte doar experți în educație și în evaluarea calității din învățământ, fără amestecarea factorului politic într-un organism care nu ar trebui să aibă astfel de ingerințe. Mai mult, arătăm faptul că un membru al Consiliului ARACIP are un mandat de 4 ani, iar reprezentanții ministerelor delegați în acest for nu vor putea rămâne pe toată durata mandatului, având în vedere modificările vertiginoase din configurația politică de la nivel național. În același timp, nu își poate asuma nimeni ca ARACIP să fie acaparată de interese personale ale unor persoane care vor putea acredita unități de învățământ în timp ce ignoră total rapoartele evaluatorilor externi din teritoriu.
Astfel, Consiliul Național al Elevilor solicită cu fermitate următoarele: integrarea, în Consiliul ARACIP, strict a experților evaluatori, cu o experiență relevantă în domeniu, selectați în mod transparent; integrarea, în comisiile consultative ale ARACIP sau ca observatori permanenți în Consiliul ARACIP, a organizațiilor, a structurilor și a instituțiilor implicate în domeniul învățământului preuniversitar; axarea evaluării calității pe criterii de performanță obiective, nu pe munți de hârtii inutile.
Este absolut necesar ca ARACIP să fie condus de către oameni pregătiți în domeniu, școlile să fie evaluate pe baza unor standarde reale, iar ministerele propuse a fi membre în Consiliu să se asigure că atât ele, cât și serviciile lor deconcentrate, se subordonează legii, nu intereselor politice!
„Interesele unora primează în fața siguranței copiilor și în fața educației de calitate, lucru pe care nu îl putem accepta! Deprofesionalizarea grosolană a ARACIP și politizarea deciziilor de autorizare/acreditare vor duce la o scădere drastică a calității și a echității educației. Solicităm ministrului educației să fie responsabil și să retragă, de urgență, proiectul de hotărâre de guvern! Suntem de acord că evaluarea calității în învățământul preuniversitar are nevoie de o reformă, însă forma actuală a proiectului de Hotărâre de Guvern este o aberație.”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.
Ce spunea Consiliul Național al Elevilor, pe 10 decembrie:
Consiliul Național al Elevilor este unica structură de reprezentare a elevilor din România, recunoscută la nivel național și european. Activitatea noastră se bazează pe Ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 3838/2016, care aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a CNE. Cadrul legal existent încă din anul 2007 conferă structurii noastre reprezentativitate și recunoaștere din partea autorităților din România, inclusiv din partea Ministerului Educației, care, de-a lungul timpului, a inclus Consiliul Național al Elevilor în majoritatea forurilor consultative, alături de alte organizații reprezentative ale părinților și ale cadrelor didactice.
În cei 15 ani de activitate și de susținere a unei educații incluzive și de calitate pentru toți copiii, Consiliul Național al Elevilor a obținut multiple victorii, printre care enumerăm aprobarea Statutului elevului, aprobarea cuantumului minim al burselor școlare sau implementarea metodologiei de feedback semestrial pentru profesori.
Având în vedere faptul că structura noastră este prezentă în fiecare județ și în școlile din România, suntem complet îndreptățiți să reprezentăm elevii și în Consiliul Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, în calitate de observatori permanenți. În dezbaterile avute cu Ministerul Educației, acest aspect a fost solicitat de noi în repetate rânduri, astfel încât activitatea ARACIP să fie una cât mai transparentă și mai pliată pe realitățile din școlile românești, pe care elevii, ca beneficiari, le cunosc cel mai bine.
Reprezentantul legal al Consiliul Național al Elevilor este președintele structurii, așa cum reiese din prevederile ROF CNE, la art. 43, lit. g, fiind și intermediarul cu Ministerul Educației (art. 43, lit. l)). Așadar, considerăm argumentul adus de FEPAL ca fiind nefondat și insuficient informat, întrucât există baza legală necesară pentru ca unica structură de reprezentare a elevilor la nivel național să fie prezentă la masa deciziilor din cadrul ARACIP.
Este absolut necesar ca Ministerul Educației să își asume reforma instituțională a ARACIP și să includă toți factorii interesați (cu reprezentativitate și recunoaștere națională) în structurile de orice natură ale acestui organism, astfel încât acesta să devină un contribuitor principal la dezvoltarea calității învățământului preuniversitar.