Claudiu Năsui (USR): ”În prezent, e mai greu să deschizi o școală decât un spital”

Deputatul USR Claudiu Năsui a analizat, într-o postare pe Facebook, rezultatele de la bacalaureat și ce spun ele despre sistemul de învățământ. Năsui susține că Educația este cel mai nereformat domeniu din societatea românească și că politicienii trebuie să schimbe urgent această situație.

Postarea lui Claudiu Năsui, integral:

Un nou record negativ al sistemului de educație. Avem cea mai joasă rată de promovabilitate la bacalaureat din ultimii 4 ani.

Sunt județe în care mai puțin de 40% din elevii de clasa a XII-a au promovat examenul de sfârșit de liceu. În Ilfov, numai 38,44% din elevi au luat notă de trecere. La Giurgiu, acesta este cazul pentru 47,33%, iar la Harghita, un pic peste jumătate au promovat, respectiv 50,33%.

Zilele trecute mă uitam pe cifrele bugetare și vedeam că educația a avut creșteri mari de buget (http://bit.ly/30klds3). Buget mai mare cu populație școlară mai mică. Finanțarea a crescut, finanțarea per elev a crescut și mai mult. Ar fi trebuit să vedem o îmbunătățire a educației. Măcar puțin, dar nu vedem nimic. Ba dimpotrivă. Avem deci o problemă sistemică.

Suntem deja la al cincilea ministru în mai puțin de 3 ani de guvernare PSD-ALDE. Măcar de am avea o persoană în această funcție cu o viziune de reformă. Dar nu avem. La conducerea sistemului se află din nou doamna Andronescu. Doamna Andronescu este cel mai longeviv ministru al educației de la revoluție încoace. Dar, deși a fost multă vreme în fruntea ministerului, nu s-a atins niciodată de sistem. Să ne mire atunci că avem cea mai mare rată de analfabetism funcțional și cel mai prevalent abandon școlar din Uniunea Europeană?

De ce e atât de important ministrul în sistemul de educație? Pentru că în România, 96% din populația școlară învață în școli de stat. Iar educația este cel mai nereformat sector de la căderea comunismului încoace. Concurența de facto nu există, iar întreg sistemul de stat depinde masiv de o singură persoană: ministrul. Eșecul într-un astfel de sistem este garantat.

Ce trebuie să facem ca să înceapă să meargă mai bine sistemul?

În primul rând, trebuie deschidere către antreprenoriat. Înființarea de noi școli trebuie debirocratizată. Orice domeniu nu este deschis către inovație va suferi soarta sistemului de educație. Românii trebuie să aibă multe alternative unde să își trimită copiii. Stăteam de vorbă cu români care și-au înființat grădinițe și au încercat să facă pasul către școală. În prezent, este mai greu să-ți deschizi o școală decât un spital.

În al doilea rând, puterea de decizie în școlile de stat trebuie mutată de la nivelul inspectoratelor la nivelul școlii. Profesorii și reprezentanții părinților trebuie să aibă un cuvânt mai greu în felul cum este gestionată școala. Astfel școlile se vor putea mula mai bine pe nevoile copiilor pe care ele le cunosc mai bine decât orice structură de conducere dintr-un minister.

În al treilea rând, finanțarea trebuie complet depolitizată. Nu putem să mai avem cazuri de părinți și profesori care se roagă de ministru sau de primar să le aloce bani. Nu mai zic de cazuri, cum a fost în județul Bacău, în care părinții și ONG-urile vin cu bani, iar primarul refuză să repare școala. Finanțarea trebuie să se facă complet depolitizat per elev. Astfel asigurăm și depolitizarea și stimulentul școlii în a atrage cât mai mulți elevi.

Atâta vreme cât educația rămâne un sistem nereformat, condus de un om numit politic vom avea în continuare povești de coșmar și rezultate din ce în ce mai proaste. Problema e că prețul eșecului nu-l plătesc miniștri sau politrucii care au interes în perpetuarea monopolului. Îl plătesc copiii noștri. Iar cele mai mari victime sunt copiii din familii sărace. Familiile bogate au găsit deja calea educației de acasă prin meditații. Pentru acei copii avem datoria să reformăm sistemul în mod real, chiar dacă asta presupune o pierdere de putere a politicienilor.