Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a spus, în această seară, la B1Tv că există soluții pentru ”a anihila teama” că examenele de admitere la Colegiile Naționale ar încuraja industria meditațiilor.
Un exemplu dat de ministru a fost varianta ca subiectele de examen să fie concepute de organizații independente, precum Societatea Română de Matematică sau Institutul de Lingvistică, și nu de profesorii din școlile respective.
Cîmpeanu a insistat asupra faptului că în dezbatere publică se află un proiect de lege, care poate fi schimbat, dacă semnalele din societate cer acest lucru.
Conform unui comunicat al Ministerului Educației, cetățenii pot trimite propunerile de modificare la adresa [email protected], în intervalul 13 iulie – 24 august 2022.
Declarații făcute de ministrul Educației în emisiunea de la B1Tv:
Am văzut îngrijorări că s-ar putea încuraja industria meditațiilor. Fals. Fals, pentru că am precizat: vă dau câteva soluții pentru a anihila această teamă, firească, poate: acele subiecte pot fi făcute, de exemplu, la matematică, de Societatea Română de Matematică. Este o instituție al cărei prestigiu nu poate fi pus în discuție, care poate face subiectele de admitere. Sau, pentru limba română. Institutul de Lingvistică. O altă variantă este să avem colective de experți, așa cum avem la Centrul Național de Examinare și Evaluare, care să facă aceste subiecte. O altă variantă este să avem subiecte comune pentru un grup de 10-20-30 de Colegii Naționale. Sunt variante pentru a înlătura această teamă de încurajare excesivă a industriei meditațiilor și de a avea acces, o spun de-a dreptul, doar acei elevi care vor face meditații cu profesorii care fac subiectele.
Odată cu acest nou mod de admitere, vom putea să încurajăm excelența. Precizez faptul că este doar un proiect, este un proiect care, e drept, se bazează pe cea mai mare consultare publică, peste 5 ani și jumătate, peste 10.000 de experți au fost consultați, profesori, experți în științele educației, societate civilă, elevi, acelea sunt concluziile. Un ministru al Educației nu are dreptul să schimbe acele concluzii. În plus, eu cred foarte mult în acele concluzii,
Raportul final România Educată a fost lansat pe 14 iulie 2021. La un an diferență, am avut proiectele Legilor Educației. care sunt în dezbatere publică o lună și jumătate. Fiind în consultare publică, ele vor putea să fie schimbate. Am înțeles că este o problemă cu procentul de 90%. Da, este discutabil. Așteptăm opinii și vedem dacă propunerea asumată de Ministerul Educației este cea corectă sau nu.