Când te confrunți cu probleme severe de comportament
de Constantin Lomaca, profesor și şeful Departamentului de Ştiinţă la Franconian International School din Germania
Neștiind ce studii și analize au stat la baza propunerilor ministerului am căutat prin ce s-a publicat și am ales câteva dintre foarte puținele studii existente precum și o „cameră a elevilor” (student room) unde aceștia discută eficiența sau lipsa unor astfel de măsuri. La sfârșit am adăugat câteva observații din experiența mea.
Studiul A (SUA)
Studiul a analizat modul în care 314 elevi americani din clasele a III-a – a VIII-a (8-14 ani) dintr-o școală au răspuns la detenții/rețineri, suspendări și alte sancțiuni (Atkins et al., 2002). Cercetătorii au identificat trei grupuri:
Grupul 1 nu a primit nicio sancțiune în tot anul (117 elevi)
Grupul 2 a primit sancțiuni în toamnă, dar niciuna în primăvară (62 de elevi)
Grupul 3 a primit sancțiuni în toamnă și în primăvară (75 de elevi)
Concluzii
Sancțiunile funcționează pentru unii elevi. Acestea au mai multe șanse de a funcționa dacă sunt imediate, cu aplicare, semnificative și administrate cu atenție.
Sancțiunile nu funcționează pentru unii elevi. Dacă trei rețineri nu au produs nicio schimbare trebuie să facem altceva care să ducă la o îmbunătățire reală a comportamentului și a obiceiurilor.
Sancțiunile arată întregii comunități ce este acceptabil: sancționarea comportamentului inadecvat rămâne importantă, chiar dacă nu ne așteptăm ca individul să beneficieze.
https://improvingteaching.co.uk/2020/03/01/when-do-detentions-work/
Studiul B
Ce alternative la detenție, suspendare sau exmatriculare a elevului ar putea fi folosite și care ar fi mai eficiente? Câteva dintre opțiuni ar include detenția/reținerea la prânz/pauza mare, planuri individuale de comportament școlar și alte programe pentru a reduce detențiile. Acest articol urmărește istoricul detenției, efectele asupra elevilor și diferitele opțiuni în locul detenției „tradiționale” ca pedeapsă.
https://nwcommons.nwciowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1069&context=education_masters
Studiul C
Deși detenția este una dintre cele mai populare metode de pedeapsă în școli, ea este
întâmpinată cu tot mai multe critici ca intervenție educațională. Puține studii au explorat utilizarea sa până în prezent; prin urmare, studiul pilot a fost planificat pentru a sonda popularitatea detenției. Prin analizarea unui eșantion reprezentativ de profesori (N = 2 276) din Finlanda la nivelurile de învățământ 1-9, s-a constatat că 30 % dintre profesorii finlandezi de folosesc în mod regulat această pedeapsă. Au fost observate diferențe de utilizare între sex, vârstă și categorie de profesori.
Studiul de față a indicat că profesorii mai tineri au fost cei mai frecvenți utilizatori ai detenției, în timp ce profesorii mai în vârstă au folosit-o mai rar. Rezultatele acestui studiu nu au clarificat motivele pentru care a fost așa.
Pe măsură ce acceptarea celor mai severe forme de pedeapsă în educație scade, poate fi de așteptat ca numărul școlilor și al profesorilor care vor utiliza detenția să scadă și el în viitor. Formele de pedeapsă mai blânde, cum ar fi o pauză afară din clasă sub supraveghere de scurtă durată, sunt mai puțin problematice și s-au dovedit a fi eficiente atunci când au fost utilizate corect.
În crearea unei abordări comune la nivelul întregii școli a problemelor de comportament, directorii școlilor trebuie să joace un rol central ca agenți de schimbare.
https://www.researchgate.net/publication/319242621_European_Journal_of_Education_Studies_SCHOOL_DETENTION_IN_FINLAND_A_PILOT_STUDY/link/599d5889a6fdcc5003506109/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
Camera elevului – Chat
https://www.thestudentroom.co.uk/showthread.php?t=6893158
Pentru că am lucrat mulți ani cu sisteme de detenție pentru comportamentul neadecvat al elevilor, sisteme ce au inclus statul după școală, statul izolat în pauze sau chiar aducerea pentru 2 ore sâmbăta la școală, îmi permit să împărtășesc din această experiență câte ceva.
Două precizări mai întâi:
– Cel mai bun tratament este prevenția. O școală care nu are așa ceva bine pus la punct (aici sunt foarte importante rolul consilierilor și pregătirea în ale psihologiei școlare a tuturor profesorilor) nu va putea rezolva problemele de comportament doar prin pedepse.
– Ministerul nu folosește în documentul scos către dezbatere termenul de “detenție”. Expresia este uzitată (în scădere însă) în țările de limbă engleză.
Deci,
1. Este necesar să existe un sistem de reguli și proceduri în școală urmate de toți profesorii astfel încât pentru același act de indisciplină să urmeze aceeași consecință.
2. Sistemul de consecințe trebuie să fie progresiv.
3. Părinții trebuie să fie informați despre măsurile luate (de aceea este necesar ca ei să fie informați de la începutul anului în legătură cu procedurile, regulile și consecințele aferente).
4. „Detenția” să fie administrată/supraveheata prin rotație de către liderii școlii împreună cu profesorii, nu doar de către profesori.
5. Există posibilitatea reală ca sistemul să fie abuzat de profesorii cărora le este greu să controleze clasa și care aruncă responsabilitatea altora înainte de a încerca să rezolve situațiile. Timp de un an am măsurat asta la una dintre școlile unde am lucrat.
6. Conducerile școlilor trebuie să își asume rezolvarea cazurilor grave fără a reîntoarce problema la clasă de unde profesorii o iau de la început.
7. Nu este corect față de elevii cu comportament regulamentar să piardă din învățare fiindcă alții deranjează constant ora.
8. Cele mai eficiente detenții sunt cele în care se ia din timpul liber al elevului (pauza sau după-amiaza) nu cele din timpul efectiv de școală/învățare. Unii vor acționa în așa fel încât să fie dați afară de la orele pe care nu le agreează sau de la profesorii de care nu le place.
9. Făcutul temelor sau lectura suplimentara nu trebuie să reprezinte o pedeapsa pentru un elev, se dă un mesaj greșit despre teme și lecturi. A sta in liniște totală timp de o oră însă e ceva care îi face să se gândească dacă mai doresc să treacă prin această experiență.
10. Scoaterea de la oră implică o logistică complicată și în plus adaugă la rămânerea în urmă a celui pedepsit. Mai eficiente sunt perioadele de ..reflecție din pauze sau statul după ore a cărui supraveghere trebuie însă reglementată la nivel de școală iarăși cu logistica sa.
Despre notele la purtare….poate într-o altă postare.