fbpx

Ce face un liceu cu adevărat bun? Nu doar media de admitere!

Este perioada în care listele cu repartizarea elevilor în liceu sunt citite de zeci de mii de elevi, părinți și profesori emoționați. Fiecare copil a aflat deja dacă a reușit să fie admis în liceul pe care și l-a dorit și trăiește bucuria succesului sau dezamăgirea la intensitate maximă.

Ministerul Educației a publicat, deja, lista primelor 50 de specializări din țară, în ordinea mediilor de admitere. Din punct de vedere academic, acestea sunt declarate elita învățământului preuniversitar românesc.

Cu toate acestea, media de admitere nu este singurul criteriu de evaluare a unui liceu. Adolescența este perioada în care o generație nu se pregătește doar pentru performanță profesională, ci și pentru viața în comunitate și pentru maturitatea emoțională. De aceea, site-ul education.com, una dintre cele mai importante publicații online din domeniul educației, a realizat o listă cu alte criterii în funcție de care un liceu poate fi considerat de calitate. Iată câteva dintre ele:

– Atenția pe care o primește fiecare elev în parte. Fiecare unitate de învățământ ar trebui să fie ”compartimentată” în așa fel încât profesorii să poată cunoaște fiecare elev și să le poată răspunde nevoilor educaționale specifice.

– Ajutor suplimentar pentru elevii care au nevoie. Școala ar trebui să poată să observe cât mai rapid dacă un elev are probleme la o anumită materie și să îi acorde sprijin pentru a depăși etapele dificile.

– Conectarea la lumea reală. Un liceu bun este acela în care elevii acumulează mai mult decât materia curiculară și în care nu învață doar formule de matematică sau fizică ori comentarii literare. Etica muncii, corectitudinea și responsabilitatea personală sunt, de asemenea, noțiuni pe care elevii trebuie să le cunoască și să le înțeleagă, inclusiv prin intermediul liceului.

– Relația dintre elevi și comunitate. Nu face parte din vreun manual de studiu, însă trebuie să reprezinte o preocupare pentru orice școală care dorește să ofere o educație de calitate.

– Un mediu sigur. Securitatea elevilor și a profesorilor reprezintă o prioritate pentru un liceu bun. Adolescența este o perioadă plină de provocări și, de multe ori, de conflicte, iar una dintre responsabilitățile școlii este să le gestioneze cu înțelepciune și atenție.

– O conducere competentă. Managementul unei unități școlare nu ar trebui să reprezinte un subiect tabu, mai ales pentru părinți. De competența și de corectitudinea acestuia depinde felul în care elevii vor acumula cunoștințe și își vor forma reperele sociale.

În concluzie, dragi părinți și și elevi, în cazul în care specializarea sau liceul vostru nu se află în Top 50, nu fiți prea supărați! Există și alte criterii care contribuie la calitatea unei școli și care sunt, de asemenea, importante. Iar în cazul în care liceul apare în clasamentul ”elitei”, asta nu înseamnă că trebuie să ignorați celelalte criterii. Rămâneți atenți și la acestea, pentru că educația reprezintă mai mult decât o medie de admitere performantă!

 

Citește și:

Mircea Dumitru: ”Valoarea unui sistem e dată de medie, nu de vârfuri” (partea I)