fbpx

Ce-au învățat profesorii la prima lecție deschisă

Platforma de presă Educație Privată a dat ieri startul unui proiect pe cât de ambițios, pe atât de necesar în școlile noastre: “Lecția deschisă”. Acest program își propune, așa cum putem intui încă din denumire, realizarea unei infrastructuri în care profesorii să-și poată împărtăși idei, metode inedite și strategii didactice care ofere un plus de inovație și creativitate actului educațional. Ideea nu este o noutate absolută pentru profesorii din România pentru că astfel de activități sunt organizate, sub forma cercurilor pedagogice sau lecțiilor demonstrative la nivel de catedră, în toate școlile. Organizatorii “Lecției deschise” au dus acest concept un pas mai departe, profitând de oportunitățile oferite de mediul online și instrumentele educației digitale.

Beneficiile acestui program reies din ușurința cu care pot fi aduși într-un singur loc profesori din toate colțurile țării. Din mediul rural, urban, școli de cartier sau colegii de prestigiu. Cu cât experiența participanților la astfel de evenimente este mai diversă, cu atât mai mult schimbul de bune practici va fi mai consistent și mai valoros. În al doilea rând, mediul online permite organizarea unor lecții sau secvențe de lecții fără prea multe formalități sau risipă de timp, resurse și energie. Aceste aspecte erau, să recunoaștem cu onestitate, un impediment important în organizarea unor astfel de evenimente.

Joi, 16 decembrie, s-a desfășurat prima activitate dedicată schimbului de experiență didactică organizat sub egida “lecției deschise”. Profesorii care au spart gheața au fost Marcel BARTIC (istorie) și Ancuța BONTAȘ (biologie) printr-un inedit subiect de lecție dar și de dezbatere pentru elevi: “Epidemiile de-a lungul timpului”.

Demersul celor două cadre didactice a avut o dimensiune interdisciplinară, plecând de la realitățile cu care elevii noștri se confruntă în viața de zi cu zi de aproape doi ani încoace. Strategia utilizată în cadrul lecției a plecat de la principiul “team teaching”, prin care elevii au posibilitatea să înțeleagă în profunzime un anumit subiect, interacționând cu doi profesori de două discipline diferite.  

Explicațiile au vizat contextul istoric, modul în care au evoluat și s-au răspândit epidemiile de-a lungul timpului dar și lămuririle profesorului de biologie, care au evidențiat diferențele terminologice dintre noțiuni precum epidemie și pandemie, virusuri și bacterii precum și simptomele specifice unor astfel de boli.


LECȚIA DESCHISĂ este un proiect realizat împreună cu HP România și cu sprijinul NOD și EDU APPS.


Structura lecției a cuprins câte un exemplu de eveniment epidemiologic specific fiecărei perioade istorice. Au fost invocate cercetările care atestă primele îmbolnăviri de ciumă încă din  epoca bronzului, însoțite de un scurt exercițiu prin care elevii și-au reamintit cronologia perioadelor care compun epoca străveche. Pentru Antichitate, a fost dată ca exemplu ciuma din Atena, cu un scurt exercițiu de analiză pe text, utilizând un fragment din opera istoricului Tucidide. Pentru Evul Mediu a fost folosită o animație 3D, prin care copiii au putut vizualiza și interpreta aria de răspândire a epidemiei de ciumă din 1348 precum și factorii care i-au favorizat gradul ridicat de contaminare. Pentru epoca modernă, pot fi dat exemple din istoria românilor, pentru a facilita înțelegerea acestui fenomen inclusiv în acest spațiu istoric: ciuma lui Caragea, spre exemplu, epidemiile de tifos sau cele de holeră. Pentru secolul XX, pot fi invocate exemplele gripei spaniole și, sigur că da, pandemia de coronavirus cu care ne confruntă de, iată, aproape doi ani.

O lecție cu un conținut ofertant pentru profesorii interesați să exploreze teme de natură interdisciplinară. Sigur, având în vedere că secvența demonstrativă a implicat și instrumente de educație digitală, se cuvin date câteva detalii și pentru acest aspect al activității. Cei doi profesori au utilizat, ca suport al lecției, facilitățile platformei Livresq.

Platforma este ușor de folosit și nu presupune decât crearea unui cont (gratuit, pentru formatul standard, cu un abonament pentru varianta premium). Profesorii interesați își pot face cont accesând site-ul: https://livresq.com/ro/

Aceeși recomandare și în cazul celeilalte platforme utilizate în lecție: Mozabook. Un instrument digital valoros și adaptat programelor școlare românești. Cele mai spectaculoase secțiuni din cadrul Mozabook rămân, fără îndoială, animațiile 3D.

Profesorii interesați pot explora beneficiile acestor animații făcându-și un cont. În varianta gratuită, au cinci animații pe săptămână la dispoziție, varianta premium, în care au acces nelimitat, presupune achitarea unui abonament.

Sigur, dincolo de toate instrumentele folosite sau de oportunitățile digitale, frumusețea unei lecții este dată, fără îndoială, de dialogul între elevi și profesori. Înțelegerea profundă a conținuturilor discutate la clasă, formarea competențelor și atitudinilor vizate, depind în continuare de arta cu care profesorul știe să ghideze copiii printre noțiuni, termeni, procese și fenomene noi, favorizând emoția, curiozitatea și, finalmente, cunoașterea.


EDU APPS furnizează toate soluțiile tehnice, echipamentele și programele de formare profesională necesare pentru școlile care își propun să implementeze noile tehnologii digitale în procesele de predare – învățare și în managementul activităților. Edu Apps oferă așadar soluția completă pentru digitalizarea tuturor proceselor educaționale și administrative ale instituțiilor de învățământ publice sau private.

Network One Distribution (NOD) reprezintă cele mai importante branduri din lume la nivel regional. În prezent, aducem pe piața românească peste 130 branduri de renume mondial și oferim soluții la cheie de infrastructură hardware și software de la furnizori consacrați.


Vizionează seminarul aici:

 

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.