
Planurile-cadru alternative, propuse în dezbatere publică în vederea pilotării, conțin un număr crescut de ore alocate Curriculumului la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOȘ). Este vorba de un număr minim de 100 și un număr maxim de 800 de ore care vor putea fi alese de elevi, anual, din oferta unității de învățământ.
Potrivit proiectului, elevii din școlile care vor pilota aceste planuri-cadru au șansa de a freventa mai multe ore la alegere decât cele impuse prin trunchiul comun, în cei patru ani de liceu.
”Prin alocarea unui segment consistent curriculumului CDEOȘ (100–800 ore per arie curriculară), planul-cadru alternativ permite o autonomie reală a școlii și elevului în definirea, în parteneriat autentic, a parcursului educațional. Unitățile de învățământ pot construi oferte proprii relevante, în baza unor analize de nevoi, resurse și oportunități locale”, explică autorii proiectului.
Termenul „oră” se referă la durata unei ore de curs de 50 de minute. În cazul în care unitatea de învățământ folosește o altă durată a orei de curs, timpul minim alocat cumulat trebuie să fie identic, în minute absolute, cu numărul de ore prevăzut în prezentul ordin înmulțit cu 50 de minute. De exemplu, o unitate de învățământ unde orele de curs durează 60 de minute, numărul de ore de curs minim obligatoriu va fi calculat după formula y=(x*50)/60, unde „y” este numărul de ore de curs de 60 de minute obligatoriu, iar „x” este numărul minim de ore prevăzut de prezentul ordin.
(2) Totalul cumulat recomandat de ore pentru studiul disciplinelor din TC la nivelul ariei a fost determinat prin raportare la bugetele săptămânale de ore din TC corespunzătoare fiecărei arii curriculare, prevăzute în planurile-cadru aprobate prin OMEC nr. ____/________
(3) Alocarea orelor trebuie să aibă in vedere diferențieri ale planului-cadru și încadrarea elevului în specificul unei filiere, unui profil și unei specializări/calificări profesionale dintre cele stabilite de lege sau în termeni de inovare. Disciplinele de studiu sunt stabilite de unitatea de învățământ, în baza unei analize de nevoi educaționale, în relație cu resursele de care dispune școala. Alocarea orelor din CDEOȘ răspunde direct nevoilor și intereselor de învățare ale elevilor, fiind dezvoltat inclusiv prin parteneriatele unității de învățământ cu operatori economici, autorități publice locale, ONG-uri specializate pe diferite teme educaționale.
Planurile-cadru alternative sunt disponibile, integral, aici:PO_program_pilotare_ANEXA1