
Rata de participare la examenele și evaluările naționale nu a variat semnificativ în cei doi ani școlari de implementare a noilor metodologii de acordare a burselor (conform analizelor suplimentare ale ministerului, după ultima sesiune de bacalaureat – iunie 2025), afirmă Institutul de Științe ale Educației.
Unii profesori au semnalat măsuri coercitive asupra elevilor, adoptate de părinți, pentru obținerea burselor, transmite instituția, într-un studiu prezentat, astăzi, de Ministerul Educației și Cercetării.
Pe de altă parte, percepțiile profesorilor arată că în mediul urban bursele au avut un impact mai puternic asupra motivației școlare, rezultatelor învățării și asupra competitivității școlare. În rural, bursele au contribuit mai mult la reducerea absenteismului și a abandonului școlar, funcționând mai degrabă ca mecanism de participare școlară.
Unele cadre didactice au menționat creșterea nivelului de stres în rândul elevilor, presiunea pentru obținerea de note mari și transformarea burselor într-un scop în sine, fără o creștere a motivației și a efortului în învățare.
Opinii privind pragul de 30% stabilit pentru acordarea burselor de merit și de reziliență
Studiul ISE poate fi accesat, integral, aici: Raport-de-cercetare_Sistemul-de-burse-scolare_perceptii-ale-actorilor-educationali
Foto: ID 108954597 © Monkey Business Images | Dreamstime.com