Bursele nu au influențat rata de participare la examenele naționale. Efecte pozitive asupra motivației și absenteismului – studiu ISE

ID 108954597 © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Rata de participare la examenele și evaluările naționale nu a variat semnificativ în cei doi ani școlari de implementare a noilor metodologii de acordare a burselor (conform analizelor suplimentare ale ministerului, după ultima sesiune de bacalaureat – iunie 2025), afirmă Institutul de Științe ale Educației.

Unii profesori au semnalat măsuri coercitive asupra elevilor, adoptate de părinți, pentru obținerea burselor, transmite instituția, într-un studiu prezentat, astăzi, de Ministerul Educației și Cercetării

Pe de altă parte, percepțiile profesorilor arată că în mediul urban bursele au avut un impact mai puternic asupra motivației școlare, rezultatelor învățării și asupra competitivității școlare. În rural, bursele au contribuit mai mult la reducerea absenteismului și a abandonului școlar, funcționând mai degrabă ca mecanism de participare școlară.

Unele cadre didactice au menționat creșterea nivelului de stres în rândul elevilor, presiunea pentru obținerea de note mari și transformarea burselor într-un scop în sine, fără o creștere a motivației și a efortului în învățare.

 

Opinii privind pragul de 30% stabilit pentru acordarea burselor de merit și de reziliență

  • majoritatea respondenților consideră că acest criteriu este corect (73% dintre directori, 72% dintre diriginți, 72% dintre elevi, 73% dintre părinți);
  • remarcăm procentul destul de ridicat al celor care consideră pragul de 30% ca fiind incorect (16% directori, 21% profesori, 17% elevi, 22% părinți), părinții din mediul urban și diriginții cu vechime de peste 20 de ani fiind cei mai critici;
  • considerată o extensie a bursei de merit, acordarea bursei de reziliență pentru medii de până la 7 este percepută ca fiind prea permisivă, ceea ce poate diminua motivația elevilor pentru excelență; persistă îngrijorări legate de echitatea și impactul acestora asupra motivației elevilor;
  • există diferențe în favoarea mediului rural, față de mediul urban, pentru toate categoriile investigate cu privire la raportarea favorabilă față de acest prag.
  • directorii, diriginții, elevii și profesorii din școlile profesionale par să aibă cea mai mare acceptare a criteriului.

Studiul ISE poate fi accesat, integral, aici: Raport-de-cercetare_Sistemul-de-burse-scolare_perceptii-ale-actorilor-educationali

Foto: ID 108954597 © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.