fbpx

”Autostrada Demnității”. Imaginea impresionantă a protestului de astăzi, într-o fotografie și în cuvintele scriitorului Radu Vancu

Protestul de astăzi al angajaților din Educație a fost reflectat într-o fotografie distribuită masiv pe grupurile de profesori, dar și în cuvintele scriitorului Radu Vancu, participant la marșul către Palatul Cotroceni.

Fotografia, al cărei autor nu este deocamdată cunoscut, înfățișează mii de protestatari, într-o coloană uriașă pe Pasajul Basarab. Participanții la marș au fost descriși de scriitorul Radu Vancu ca ”o autostradă umană. Autostrada Demnității.”

În momentul în care vom afla numele autorului fotografiei, îl vom publica. 

Cum a descris Radu Vancu protestul angajaților în învățământ:

E plină șoseaua Titulescu, plin podul Basarab & și bulevardul din față.

Câțiva kilometri de oameni. O autostradă umană. Autostrada Demnității. Sau măcar începutul ei.
O liceancă flutură de la balcon tricolorul. Lumea o aplaudă. O bătrână din stație se ridică de pe bancă și îmbrățișează câțiva protestatari. Lumea o aplaudă și pe ea.

Câțiva elevi au desfășurat o pancartă pe care scrie cu majuscule „Elevii sunt cu voi”. Alți elevi au scris pe un carton, tot cu majuscule, „6 clase” – dar cu l-ul tăiat, încât se citește „6 case”. Lumea îi aplaudă și pe ei.

„Guvernanți, vă propunem o rotativă a salariilor”, scrie pe o pancartă purtată la gât.
„Sunt îndrăzneață”, scrie pe pancarta unei profesoare.
Mașinile claxonează în semn de susținere. Autobuzele la fel.
„Ardealul mâncă greva pe pită!” anunță pancarta unui grup de profesori.
E cald, drumul de la Victoriei la Cotroceni e lung, dar oamenii nu par să fi obosit. Vuvuzelele sună, în orice caz, la fel de tare.
„Nu cedăm! Nu cedăm!” E strigătul cel mai frecvent.
Coborâm un pod. Se văd parcate autocarele care i-au adus pe unii dintre profesori.
– Uite câți kilometri de autocare! îl face un profesor mai tânăr atent pe altul mai în vârstă.

O profesoară din Botoșani a venit să-mi spună că e o iubitoare anonimă de poezie.
– Nu cred că există așa ceva, i-am răspuns.
– Scuze, vă iubesc și proza, a zis descumpănită.
– Nu, eu îmi cer scuze: vreau să zic că nu există iubitori de poezie anonimi & iubitori de poezie celebri. Toți iubim poezia cu egală îndreptățire – și adesea cei care nu o scriu o iubesc mai mult decât cei care o scriu.
(Trebuie că i-am părut un megaloman sinistru )

Lângă mine merge chiar acum un grup de elevi cu o hârtie pe care au scris cu marker albastru: „Îmi susțin dascălii!”
Cele mai multe pancarte & stickere sunt cele cu „Demnitate # Eu îndrăznesc”.
Pe un deal s-au cocoțat stegarul dac. Agită un tricolor enorm. Pe el nu-l aplaudă nimeni. Nu pare descurajat, agită steagul & râde.

E foarte cald. Unii oameni prevăzători au venit cu umbrele. Noi, ceilalți (cel mai probabil profesori umaniști), mergem prin soare & încercăm să transpirăm cât mai demn. În orice caz, nimeni nu se retrage. Sau n-am văzut eu. Coloana e la fel de consistentă & lungă.

Câțiva kilometri de demnitate. Cărora e musai să le adăugăm fiecare milimetrul nostru de demnitate.
România educată există. Nu pe foile unui președinte isterizat că realitatea nu se conformează clișeelor lui sforăitoare. Nici în memorandumul vid juridic & mincinos politic al unor guvernanți.
România educată e în acești kilometri de demnitate.

„Să scrieți, domnule scriitor, să nu ne lase singuri. Fiindcă începem să ne simțim singuri”, mi-a zis o profesoară de ciclul primar.

Să nu lăsăm România educată singură. Când am lăsat-o singură cu un președinte, aproape c-a distrus-o.
Să ne adăugăm fiecare (părinte, elev, profesor) milimetrul nostru de demnitate. Până când autostrada asta a demnității va înconjura toată România.
E singura noastră șansă.

1 comment

  1. Și o alta părere spune:

    Ce descriere frumoasă! Și din păcate idealista! Realitățile sunt următoare: s-a ratat evaluarea nationala clasa a VI-a! Neimportant, nu-i asa? Avea vreun rol? Desigur, niciunul în viziunea multora. Nu ar fi trebuit sa fie o sonda pentru domnii profesori și elevi pentru a vedea cum stau cu achizițiile la materiile de baza și unde au de recuperat? Se pare ca nu. Vorbim de generația care peste 2 ani va da capacitatea și care a prins mai mult de 2 ani de pandemie în România needucata și nedigilizata.
    2. La Bacalaureat nu se mai susțin probele orale și vor fi echivalate cu notele din cursul anilor de studiu. Sigur, dacă am fi un sistem educational performant, cu elevi pregătiți pentru rezilienta și profesori vizionari, cu strategia de predare, poate nu ar fi asta o problema. Din păcate nu suntem. Ca atare, se vor crea inechitati? Se vor crea.
    3. La examenul de titulare nu se va mai susține proba practică. Are aceasta vreo importanta? Probabil ca îmi veți spune ca nu. Pot se pare întra în sistem și oameni nevaladati, chiar de profesorii lor, fix în actul practic de pedagogie. Doar sa intre.
    Ce sunt acestea? Sacrificii mici pe altarul statului profesorului și al salarizării sale.
    Probabil îmi veți spune ca sunt deciziile unui guvern depășit și venit din educația sistemului romanesc falimentar.
    Aveți perfecta dreptate, domnule Radu Vancu, însă că sa îmi câștigați respectul, veniți dumneavoastră cu soluții reformatoare, veniți dumneavoastră cu viziune și nu cu nostalgie vizavi de ce a fost profesorul odată. Intrați în echipa Ministerului, în Parlament și schimbați legi. VENITI CU SOLUTII ADEVARATE!
    Sunt convinsa ca sunteți un om de bună credință sau măcar sper, însă sunteți doar un idealist, un scriitor. Avem nevoie și de oameni ca dumneavoastră, însă cel mai mult avem nevoie de oameni care sa poată sa vadă mijloacele prin care sa realizeze scopuri, care sa fie pragmatici, sa pună lucruri în mișcare, sa nu se ancoreze în cuvine sforăitoare legate de ” statutul profesorului”, ” salariu pe care îl merita”. Vedeți dumneavoastră, toți „meritam”, însă când meritam, susținem acest merit prin ceva . Va rog, salariile profesorilor, prin ce sunt astăzi meritate și susținute? Prin eșecul sistemului educational? Pai atunci, domnule profesor Vancu, dați va rog nota 10, elevului care nu a respectat niciun item din sarcina de lucru, motivat fiind ca nu a avut ce sa mănânce acasă. Ce îmi răspundeți? Este posibil asa ceva? Probabil îmi veți spune ca trebuie sa ii dați sa mănânce. Asa este, veți reuși dumneavoastră sa îl mulțumiți dumneavoastră, din punct de vedere al necesității primare, din salariul de profesor? Probabil ca nu. Vedeți dumneavoastră, înțelegeți metafora – dumneavoastră sunteți România și elevul este profesorul. Este greva o soluție? Nu este. A ajuns cuțitul la os? Faceți ceva în sensul reformei. Atunci îmi veți câștiga respectul. Pana atunci sunteți echivalentul politicienilor pe care ii blamați. Texte frumoase, ” forme fără fond”.
    Și oare tara asta cât se mai poate împrumuta? De unde bani pentru toate gurile căscate care așteaptă căci doar merita? Sunt gauri negre și lucruri inechitabile, insa trist este ca economic suntem zero pentru ca educația din punct de vedere antreprenorial în tarisoara asta este zero. Pentru ca suntem educați de oameni ca dumneavoastră. Visam , dar nu știm cum sa facem ca visele sa devina realitate. Eu personal, trăiesc dezamăgire, când vad ce scrieți, nu pentru ca nu va înțeleg, ci pentru ca vad neputinta de a face ceva, altceva decât a va cere drepturi salariale.

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.