fbpx

Adelin Stanciu, profesorul care își provoacă elevii cu întrebări ”încuietoare”

Adelin Stanciu, unul dintre cei 11 profesori MERITO 2024, predă Biologia la Școala Profesională Gropnița și la Liceul Universității „Al. I. Cuza” din Iași. 

Cadrul didactic are o licență în biochimie, un masterat în genetică moleculară și unul în criminalistică, dar continuă să se perfecționeze, de la cursuri de design grafic la ECDL Computing.

El a explicat, într-un reportaj publicat pe platforma MERITO, cum își construiește relația cu elevii.

”Le-am zis încă de la început să fie altfel. Dacă 10 se duc spre dreapta, ca turma, tu să ai curajul să te duci spre stânga. Să fii altfel, să gândești altfel, să rezonezi altfel, să cercetezi, să studiezi”, spune profesorul.

El a vorbit și despre tehnicile sale de predare și de abordare a unor subiecte. De exemplu le-a dat elevilor un chestionar anonim prin care i-a întrebat dacă ar vrea să studieze elemente de educație sexuală, ca să știe cum să-și construiască următoarele ore. De pe telefon, aproape toți copiii au răspuns că sunt foarte interesați. Mai departe, i-a întrebat, tot online, cu cine vorbesc despre modificările din corpul lor și ce subiecte le-ar plăcea să abordeze (modificări anatomice, schimbarea comportamentului, contracepție, boli cu transmitere sexuală). A fost surprins să afle că foarte puțini vorbesc cu părinții și că informarea are loc de pe net și unii de la alții.

Iar la final i-a rugat să-și exprime acordul/dezacordul față de anumite concepții, precum: „Femeile ar trebui să stea acasă și să crească copii” (majoritatea – dezacord), „Bărbații care stau acasă, iar soțiile lor lucrează, nu sunt normali” (majoritatea – perfect de acord) sau „Și soțul, și soția ar trebui să ajute la gătit și la curățenie în casă” (cam toți –de acord).

Acesta e modul profesorului Adelin Stanciu de a-și adapta orele la nevoile reale ale elevilor, dincolo de programe și planificări didactice. În ora de dinainte, când a făcut la clasa a VI-a igiena aparatului excretor, le-a adus inclusiv un urocultor și le-a spus când ar trebui să recolteze proba pentru laborator, atunci când își fac analizele, și câtă apă ar trebui să bea zilnic, în funcție de greutate (30 ml x numărul de kg).

3 comments

  1. K'melia spune:

    Felicitări domnule profesor pentru curajul de a fi un profesor nonconformist, pentru interesul pe care îl arătați în a vă consulta elevii cu privire la ce informații doresc să afle, pentru respectul pe care îl arătați elevilor dumneavoastră!

  2. Otilia Roman spune:

    Da, bravo, felicitari dlui profesor! Iata un cadru didactic modern, care nu-i invata pe elevi sa minta, ci, dimpotriva, ii provoaca sa fie sinceri, in primul rind cu ei insisi. Sinceritarea raportata la realitatea vietii trebuie apreciata si nu blamata.

  3. Prof biologie spune:

    Da… Cred că înainte de abordarea tematicii legată de sexualitate (care își are rolul ei dar nu înaintea altor teme) este esențială protecția mediului si protejarea propriei sănătăți. Ultima având de a face inclusiv cu relațiile interumane care vizează starea de bine a persoanei etc
    Oricum tematica disciplinei Biologie este extrem de importantă in dezvoltarea umană, formarea personalității si a unei conduite sociale sănătoase (vedem ce se întâmplă in societatea din jurul nostru).
    Deci exemplul dat nu este cel mai convingător… dincolo de masterate, SĂ FORMĂM OAMENI !! Este dimensiunea care s-a pierdut din Educația românească, ce a devenit doar furnizoare de informație.

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.