
Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România semnalizează că mai mulți membri ai personalului din învățământ interpretează abuziv procedura de vizualizare a lucrărilor de bacalaureat.
Organizația cere MEC să ia măsuri urgente pentru a remedia situația.
„Solicităm de urgență Ministerului Educației – România să ia măsurile necesare astfel încât elevii să beneficieze de dreptul de a-şi verifica/reciti lucrarea înainte de a depune contestație.
Redăm mai jos doar unul dintre cazurile sesizate astăzi de un membru al comunității Părinții cer schimbare – Grup civic, dar sunt mai mulți părinți care au semnalat că personalul din învățământ a interpretat procedura intrată în vigoare anul acesta ca o simplă şi foarte rapidă verificare a corectitudinii procesului de scanare. Acesta este un abuz şi o încălcare a drepturilor elevului de a contesta în cunoștință de cauză”, transmite FePAL.
Cazul relatat de Federație a fost prezentat și de Educație Privată.
“Vizualizare Bac 2025 – un teatru al absurdului.
Astazi am fost cu copilul sa isi vizualizeze lucrarea de Bacalaureat la informatica. Ce-am trait acolo e greu de descris. M-am trezit in situatia imposibila in care personalul scolii, inclusiv directoarea, au avut un comportament agresiv și deloc rezonabil, încercând să mă intimideze și să mă descurajeze să apelez la acest drept al copilului meu.
Fiecare copil are 5 minute, nu mai mult. Cronometrate. Atat „merita”. Nu scrie nicaieri in procedura ca trebuie sa dureze 5 minute.
Ce inseamna vizualizarea? Dupa directoare (profesoara de romana), inseamna ca ti se proiecteaza lucrarea pe un ecran, te uiti la ea si pleci. M-a trimis chiar sa citesc definitia din DEX. Atat. Nu ai voie s-o citesti atent. Nu ai voie s-o analizezi. La un moment dat, o doamna de acolo a scapat printre dinti: „Asa ni s-a transmis de la inspectorat.” Asta e baza pe care functioneaza totul. Ordinul pe unitate.
Conform lor, „a vizualiza” inseamna ca elevul se uita la lucrare, se asigura ca e a lui, ca a fost scanata integral – si gata. Serios? Asta e treaba copilului? Copilul nu vine acolo sa vada daca voi v-ati facut treaba si ati scanat integral lucrarea, ca asta a facut-o oricum cand a predat lucrarea. Vine sa vada daca el a gresit sau daca a fost gresit evaluat. Cum sa-si dea seama in 5 minute, fara sa poata reciti in liniste, fara sa poata nota nimic?
Copilul a vrut sa intre in sala cu baremul si un pix, sa-si noteze ce banuia ca a gresit.
Au luat foc. „Nu e voie.”
De ce nu au voie cu un pix si o foaie, ca sa isi noteze ceva? Unde scrie asta in procedura? Nu scrie nicaieri. Procedura spune doar ca nu ai voie cu „mijloace audio-video”. Atat. In rest, e abuz pur. Cand am cerut sa-mi arate negru pe alb ca e interzis pixul sau foaia, au dat din umeri. Raspunsul, obsesiv: „Ca nu e voie. Ca asa e. Ca o sun pe inspectoare. Ca-l sun pe ministru. Ca chem politia. Ca ma hartuiti.”
Am incercat sa le explic logic: aceasta procedura exista tocmai pentru ca elevul sa poata decide in cunostinta de cauza daca are rost sa depuna o contestatie. Pentru asta are nevoie de timp si de liniste. Dar acolo nu intelegea nimeni nimic. Nu conta nici logica, nici legea, nici bunul-simt.
Si stiti ce e ironic? Tocmai o vizualizare facuta serios ii poate face pe unii elevi sa NU mai depuna contestatie, pentru ca inteleg clar unde au gresit. Aceasta procedura ajuta si elevii, si profesorii corectori, si comisiile. E in interesul tuturor.
❗ Cine a decis ca 5 minute sunt suficiente?
❗ De ce sunt tratati copiii ca niste infractori?
❗ De ce e interzis un pix?
❗ De ce atata opacitate? Ce aveti de ascuns?
Ne-am săturat de reguli inventate. Vrem să nu mai fim tratati ca niște cersetori de dreptate.
Si nici nu mai vorbim de faptul ca toata aceasta procedura ar putea fi simplificata radical: elevul si-ar putea vizualiza lucrarea online, cu user si parola, intr-un sistem securizat, fara nervi, presiuni si scene absurde.
A, ca fapt divers: copilul a luat 9.25, dar considera ca merita 9.50. Este un examen cu miza mare, iar niste sutimi pot face diferenta în ceea ce priveste facultatea.”