Fiii unor profesoare au dat Evaluarea Națională singuri în clasă și cu timp suplimentar, pe baza unor certificate CES eliberate înainte de examen

ziaruldeiasi.ro

Doi elevi de clasa a VIII-a de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, fiii unor profesoare din conducerea școlii, au susținut Evaluarea Națională în condiții privilegiate, pe baza unor certificate pentru cerințe educaționale speciale (CES) eliberate chiar înaintea examenului, dezvăluie ReporterIS.

Teodor Ionescu și Nicholas Giugastru, copiii unor cadre didactice de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, au beneficiat de condiții speciale la Evaluarea Națională din 2025. Cei doi au susținut examenele singuri în săli separate, cu o oră în plus față de colegi, în baza unor certificate CES eliberate în ultimul an de gimnaziu.

Ionescu și Giugastru sunt singurii din promoția 2025 de la „Alecsandri” care au obținut certificări CES, în baza diagnosticului de ADHD, potrivit ReporterIS. Deși în gimnaziu nu au prezentat dificultăți de învățare sau adaptare, certificatele au fost emise cu puțin timp înaintea Evaluării Naționale. Elevii au fost plasați în săli separate și au beneficiat de supraveghere din partea colegilor de cancelarie ai părinților lor: Mihaela Ionescu, directoare adjunctă a liceului, și Liliana Giugastru, profesoară de Geografie.

Jurnaliștii ieșeni au solicitat accesul la înregistrările video din timpul examenelor dar au fost refuzați, invocându-se lipsa caracterului public al acestor materiale.

Prin statutul de elevi CES, cei doi vor fi înscriși pe locuri speciale, rezervate exclusiv acestei categorii, fără să intre în competiție cu ceilalți 6.800 de candidați din județul Iași. Concret, ISJ Iași a alocat patru locuri CES la „Alecsandri” – două la profilul Matematică-Informatică și două la Filologie – exact cele vizate de cei doi elevi. Alte colegii de elită din Iași – precum Negruzzi, Național, Racoviță sau Eminescu – nu au primit niciun loc CES.

Părinții și colegii din clasa a VIII-a B, în care a învățat Ionescu, s-au declarat consternați. Aceștia susțin că elevul nu a prezentat nicio dificultate de învățare sau adaptare de-a lungul gimnaziului. „Îl cunoaștem foarte bine. N-a avut nicio problemă până la examen”, a spus un părinte.

La simularea din martie, Ionescu a susținut deja proba singur în clasă. În iunie, la cursul festiv, a ținut un discurs fluent și emoționant în fața audienței, demonstrând o dezinvoltură apreciată de profesori.

Directorul liceului, Gheorghiță Nistor, a caracterizat elevul Ionescu drept „un copil obraznic”, pe care îl punea în prima bancă la ore. Mama sa, directoarea adjunctă Mihaela Ionescu, a declarat că fiul său „are o problemă din naștere care a fost sub observație” și că dosarul CES include evaluări medicale din trecut, deși acestea nu au fost niciodată invocate anterior.

În cazul lui Giugastru, mama-profesoară a invocat o problemă cardiacă din copilărie care, însă, nu a fost luată în calcul la certificarea CES. În schimb, diagnosticul invocat și acceptat a fost tot ADHD, identificat abia în clasa a VIII-a, în urma unor consultații psihologice și psihiatrice.

Inspectoratul Școlar Județean a creat locurile CES în funcție de opțiunile exprimate de părinți, înainte de examen. Mihaela Ionescu a declarat că a completat trei opțiuni pentru fiul său, din care ISJ a aprobat doar una – „Alecsandri”, profil mate-info.

În alte județe, locurile CES sunt distribuite uniform între toate liceele, câte unul per clasă de a IX-a, pentru a evita favorizarea unor unități școlare. La Iași, însă, patru locuri au fost alocate exact la colegiul unde predau și părinții beneficiarilor.

Citește articolul integral pe site-ul ReporterIS.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.