
de Sofia Crudu, fondatoarea proiectului ”NU MĂ SPERIE BACUL!”
Vrem tineri responsabili, dar băgăm privirea în pământ când trebuie să zicem lucrurilor pe nume.
Vrem respect, dar oferim prea puțin față de cât ar merita copiii noștri.
Vorbim în englezisme și future, inovation sau conection sunt dezgolite de sens. Îi vrem empatici, dar nu suntem dispuși să îi auzim, să înțelegem că au trecut vremurile lui pe de rost. Zilele acestea se lanseaza noile planuri-cadru pentru liceu. Este examenul nostru, al adulților. Cât de pregătiți suntem să vedem dincolo de frica noastră de schimbare? Rămânem ancorați în aceeași paradigmă a deciziilor venite de la centru sau suntem puțin mai curajoși și ne asumăm schimbarea: școli care pledează pentru o transformare curriculară autentică.
În acest context, proiectul de intervenție educațională „NU MĂ SPERIE BACUL!” își face debutul oficial.
„NU MĂ SPERIE BACUL! este un program pilot care își propune să faciliteze învățarea operelor literare din programa de bacalaureat prin metode teatrale. Elevii de liceu vor avea ocazia să parcurgă materia de limba română într-un mod interactiv și plăcut, utilizând tehnici de actorie pentru a înțelege și reține mai bine textele literare. Această abordare nu doar că ușurează procesul de învățare, dar și stimulează creativitatea și gândirea critică a elevilor.
Liceenii vor participa la sesiuni de teatru în care vor explora temele, personajele și mesajele operelor literare prin jocuri de rol și dramatizări. Această metodă promovează o înțelegere profundă a textelor și face procesul de învățare mai accesibil și mai atractiv.
Cu ajutorul acestui program, urmărim dezvoltarea abilităților de lectură și analiză literară într-un mod dinamic, dezvoltarea gândirii critice și implicit formarea unei generații mai informate și competențe mai bune pe piața muncii.
Pe măsură ce programul pilot se desfășoară în această toamnă, ne propunem să observăm și schimbări pozitive în comportamentele elevilor față de citit, lectură și învățare, respectiv creșterea nivelului de literație în rândul elevilor.
„NU MĂ SPERIE BACUL!” este inițiat de doi actori și profesori de artă a actorului, Sofia și Dan Crudu, care aduc experiența și expertiza lor în artele spectacolului pentru a împrospăta abordarea clasică de la orele de limba română.
Abordarea teatrală umanizează lecturile care se studiază în liceu, le face mai abordabile și mai ușor de învățat.
Natalie Ester și Mihai Călin, ambii actori, Oana Dobre Dimofte, jurnalistă și fondatoarea site-ului educațional Educație privată, Liana Alexandru, jurnalistă și autoare de carte pentru copii, Corina Neagu, HR, consultant Mentor&Coach, liceeni, profesori de limba română, cu toții au oferit perspective valoroase care să-i încurajeze pe elevi să descopere lectura și prin Arta Actorului.
S-a vorbit mult, s-au atins și subiecte dureroase, inclusiv faptul că analfabetismul funcțional este prezent la fel de mult în rândul adulților, nu doar în rândul tinerilor, iar statisticile confirmă aceste lucruri.
Dacă zeci de ani am mers pe un drum bătătorit, iar rezultatele ne arată că suntem într-un impas major, cu o societate divizată, cu fake news-uri la fiecare pas și care țin loc de adevăr universal valabil, cu un nivel de înțelegere a lumii înconjurătoare din ce în ce mai scăzut, teatrul poate fi o alternativă.
Teatrul, prezent și în viața liceenilor, poate da un refresh conținuturilor scorțoase, pune întrebări și nu așteaptă răspunsuri imediate, filozofează cu scopul de a aduce în lumină pe fiecare. Până la urmă, nu ăsta ar trebui să fie rostul școlii?
Să dăm voie generației actuale să vorbească pe mai multe voci, să aibă spațiu, fără acea învățare și memorare mecanică, cu opinii ascunse de frica depunctării în examene. Teatrul unește. Alături de alte inițiative curajoase, teatrul este o soluție, mingea e în terenul nostru. Să nu ne dăm din nou autogol și apoi să ne întrebăm ce ne-a lovit.
Adulți, puțin mai mult curaj!
Credit foto: Florin Ghioca