
Trebuie să facem ceva cu BAC-ul
de Gabi Bartic, CEO Brio
Trebuie să facem ceva cu BAC-ul.
Ceva, orice. Și să nu-l mai dam vreo 2 ani e o soluție mai bună decât să continuăm cu el așa. E un examen tern, subiectele ne arată cât de puțin știm să ieșim din șabloane, din uzanțe vechi, să tăiem cordoanele ombilicale care ne leagă de autorii canonici (cordoane prin care însă circulă doar limbă de lemn și plictis), din toate rutinele în care memorăm rețete, dresăm copiii și apoi ne mirăm că toți scriu la fel: plicticos. Cum și gândesc, majoritatea.
Și vina pentru asta o purtăm noi, care credem că așa îi învățăm să fie creativi, să interacționeze critic cu textul.
Nu mai vreau să citesc subiecte, nu mai vreau să vorbim despre ele. Las mai jos subiectele de eseu de la Teoria Cunoașterii din Bacalaureatul Internațional de anul acesta. Și mă-ntreb doar: ce le lipsește elevilor noștri să poată să se bucure de așa subiecte? Când le amputăm curiozitatea, capacitatea de a se bucura în fața unor întrebări mișto? Și mai ales, de dragul a ce?
1. Au istoricii și cercetătorii din științele umane o responsabilitate etică de a nu ignora dovezile care contrazic ceea ce cred? Discută folosind exemple din istorie și din științele umane.
2. Este posibil ca formele de cunoaștere pe care le prețuim cel mai mult să fie, de fapt, mai fragile decât credem? Discută folosind exemple din arte și dintr-o altă arie de cunoaștere.
3. Cum putem împăca dorința continuă de a căuta cunoaștere cu limitele resurselor de care dispunem? Discută folosind exemple din științele naturale și dintr-o altă arie de cunoaștere.
4. Duc instrumentele tot mai performante dintr-o arie de cunoaștere întotdeauna la o înțelegere mai bună? Discută folosind exemple din două arii de cunoaștere.
5. În ce măsură ești de acord cu afirmația „toate modelele sunt greșite, dar unele sunt utile” (George Box)? Discută folosind exemple din matematică și dintr-o altă arie de cunoaștere.
6. Ne face dobândirea cunoașterii să ne pierdem puterea de a ne mira? Discută folosind exemple din două arii de cunoaștere.
SUBIECTE BAC 2025. Candidații au avut de ales între Ion Creangă și Ioan Slavici