Educația superioară, reorganizată. Fiecare universitate din România are acum o misiune clară

Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că universitățile din România și-au asumat, prin Cartele universitare, una dintre cele trei misiuni academice stabilite prin Legea 199/2023 și Ordinul Ministerial 3027/2025. 45 dintre ele au ales să se axeze pe educaţie şi cercetare, iar 32 au ales educaţie şi cercetare avansată. Ministrul Daniel David precizează ce așteptări are de la mediul academic.

Conform noii reglementări, fiecare universitate a ales una dintre următoarele misiuni academice:

  • Educație – axată exclusiv pe activități didactice, cu relevanță locală și regională.

  • Educație și Cercetare – implică și componenta de cercetare aplicată, cu impact regional și național.

  • Educație și Cercetare Avansată – include cercetare de înalt nivel, cu impact național și internațional și implicare în inovare și dezvoltare.

Aceste misiuni nu constituie un criteriu de ierarhizare sau performanță între instituții, ci oferă o diferențiere funcțională clară. Evaluarea performanței va avea loc în cadrul fiecărei categorii, prin procese riguroase de evaluare academică și asigurare a calității.

„Intrăm într-o logică a normalității”

Ministrul Educației, prof. univ. dr. psih. Daniel David, consideră că această etapă finalizează, în mod real, implementarea modelului Bologna în România, aducând flexibilitate între ciclurile academice și recunoscând nevoia de diversitate instituțională.

„Prin acest demers, dublat de flexibilizarea organizării programelor academice într-o universitate prin eliminarea condiționărilor administrative între acestea (licență-master-doctorat-postdoctorat), încheiem cu adevărat implementarea modelului Bologna în sistemul de învățământ superior din România și intrăm într-o logică a normalității, în care chiar dacă toate universitățile sunt importante, asta nu înseamnă că toate trebuie să fie (sunt) la fel. Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite.

Mă aștept de la universitățile de EDUCAȚIE să servească dinamic mai ales nevoile locale/regionale prin formarea de resursă umană bine pregătită, inclusiv prin servicii de calitate pentru societate și prin demersuri de educație duală și antreprenorială în relație strânsă cu mediul socioeconomic local/regional și cu autoritățile locale/regionale.

De la universitățile de EDUCAȚIE ȘI CERCETARE mă aștept să aducă în plus și o componentă de cercetare aplicativă relevantă local/regional/național.

De la universitățile de EDUCAȚIE ȘI CERCETARE AVANSATĂ mă aștept să-și formeze resursa umană în logica educației prin cercetare, demersurile de cercetare-dezvoltare-inovare să vizeze și probleme teoretice și practice de interes mai larg, național și internațional, inclusiv să angajeze demersuri inovative (adesea disruptive) de educație duală și antreprenorială.

Demersurile cu caracter mai vocațional (inclusiv de creație artistică) trebuie să fie elemente fundamentale ale componentei educaționale, evaluate prin caracteristicile proprii”, a delcarat Ministrul Daniel David, ckitat într-un comunicat..

Noua arhitectură permite o mai bună conectare între universități și comunitățile lor, dar și o autonomie instituțională crescută, în care raportarea externă se face în funcție de misiunea asumată, nu pe baza unor criterii arbitrare.

Ministerul subliniază că asumarea unei misiuni nu este sinonimă cu validarea acesteia, validarea urmând să se facă prin evaluări periodice, în baza unor indicatori naționali și internaționali.

Detalii despre misiunile asumate de fiecare universitate, aici.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.