fbpx

89% dintre elevi sunt în zona ”nefuncțional” sau ”minim funcțional” în ceea ce privește literația- raport BRIO

Sursă foto: Freepik

Gradul de alfabetizare pentru elevii români de vârsta 6-14 ani este scăzut, constată Raportul Național de Literație, realizat de compania Brio și lansat astăzi. Conform studiului, 42% dintre elevi se plasează în zona „nefuncțional”, 47% în zona „minim funcțional” și doar 11% în zona „funcțional”.

Față de primul Raport Național de Literație, realizat de Brio în perioada 2021-2022, rezultatele se mențin asemănătoare, fără schimbări notabile, notează autorii raportului.

După finalizarea a două cicluri școlare, elevii nu fac mari progrese în ceea ce privește nivelul de alfabetizare: raportul surprinde o scădere a nivelului de nefuncționalitate cu doar 4% și o creștere a nivelului de funcționalitate înaltă cu doar 1.5%.

Studiul a fost realizat pe o bază de date totală compusă din 14796 aplicări valide ale testului de către elevii claselor I-VIII, iar rezultatele acestuia sunt prezentate pe trei straturi: (1) în funcție de vârstă, (2) în funcție de sex și (3) în funcție de 8 regiuni de dezvoltare:

Fetele înregistrează performanțe mai bune decât băieții, gradul de nefuncționalitate în rândul acestora fiind de 39,98%, în timp ce baieții înregistrează un procent ușor mai mare, de 43,65%. 

Băieții înregistrează un procent mai mic și atunci când vorbim despre gradul de funcționalitate înaltă – 9,27% – comparativ cu fetele, care obțin un scor de 13, 25%.

 

Rezultate procentuale obținute pentru fiecare nivel al literației

 

Nivel nefuncțional (scor 0-20)

  1. Un procent semnificativ crescut de 42% din elevii claselor I-VIII se încadrează la nivelul nefuncțional al literației, ceea ce înseamnă că 42% nu au deloc competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat, nu pot interpreta și nu pot argumenta ipoteze și concluzii, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte și nu pot plasa informația accesată într-un context general, cu o realitate recognoscibilă sau posibilă (trecută, actuală sau viitoare).
  2. În ceea ce privește cele 3 competențe măsurate pe literație, media de 42% elevi încadrați la un nivel nefuncțional este generată în raport cu 37% elevi nefuncționali dpdv al localizării informației, 46% elevi nefuncționali dpdv al înțelegerii informației și 53% elevi nefuncționali dpdv al evaluării și reflecției.

 

Nivel minim funcțional (scor 21-50)

  1. Un procent major de 47% din elevii claselor I-VIII se încadrează la nivelul minim funcțional al literației, ceea ce înseamnă că doar 47% identifică relații între personaje, locul sau timpul evenimentelor din text folosindu-se de cunoștințele sale deja existente sau de experiența de viață, pot deduce concluzia globală dintr-un argument, înțelege sensul cuvintelor și expresiilor mai puțin familiare judecând sensul lor pe baza întregului text și poate așeza faptele, evenimentele, etapele unor procese dintr-un text dat în ordinea corectă din punct de vedere cronologic.
  2. În ceea ce privește cele 3 competențe măsurate pe literație, media de 47% elevi încadrați la un nivel minim funcțional este generată în raport cu 48% elevi minim funcționali dpdv al localizării informației, 43% elevi minim funcționali dpdv al înțelegerii informației și 38% elevi minim funcționali dpdv al evaluării și reflecției.

 

Nivel funcțional (scor 51-100)

  1. Un procent semnificativ scăzut de 11% din elevii claselor I-VIII se încadrează la nivelul funcțional al literației, ceea ce înseamnă că doar 11% pot interpreta și pot integra idei și informații din text, pot interpreta relații de tip cauză-efect, pot face inferențe complexe și pot interpreta ipoteze, pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte, evenimente sau concepte, pot desprinde concluzia dintr-o suită de argumente, pot desprinde mesajul global al textului și pot identifica generalizări făcute sau sugerate în text.
  2. În ceea ce privește cele 3 competențe măsurate pe literație, media de 11% elevi încadrați la un nivel funcțional este generată în raport cu 13% elevi funcționali dpdv al localizării informației, 10% elevi minim funcționali dpdv al înțelegerii informației și 9% elevi funcționali dpdv al evaluării și reflecției.

Eșantionul care stă la baza rezultatelor obținute în urma aplicărilor testului este reprezentat de elevi cu vârsta cuprinsă între 6-14 ani înscriși în sistemul public de învățământ, activi din punct de vedere educațional (frecvență relativ constantă la orele de curs).

Reprezentarea în fiecare regiune a țării este următoarea: 18.85% regiunea Nord-Est (Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui), 11.43% regiunea Sud-Est (Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea), 12.53% regiunea Sud-Muntenia (Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman), 10.34% regiunea Sud-Vest Oltenia (Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea), 9.48% regiunea Vest (Arad, Caraș Severin, Hunedoara, Timiș), 11.67% Nord-Vest (Bihor, Bistrița Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj), 13.50% regiunea Centru (Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu) și 12.16% regiunea București-Ilfov (București, Ilfov).

Citește raportul, integral, aici:

Raport literatie 25.04.2023

1 comment

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.