
O profesoară de istorie răspunde propunerii privind programul de 8 ore pentru profesori. „Suntem de acord, dar nu mai lucrăm gratis”, spune Diana Marinescu pe Facebook.
Postarea profesoarei sintetizează o serie de nemulțumiri vechi din sistem, transformate în zece condiții clare pentru implementarea unui astfel de program. Reacția vine în urma declarațiilor recente ale ministrului Educației, Daniel David, care susține că profesorii trebuie să-și dedice cele opt ore pentru care sunt plătiți exclusiv activităților educaționale.
Redăm punctul de vedere al Dianei Marinescu, integral:
Eu sunt de acord ca profesorii să stea opt ore la școală din care patru ore (8-12) să reprezinte predatul la catedră, iar celelalte patru ore (12-16) pregătirea pentru a doua zi și restul muncii birocratice pe care o face un profesor. Dar!
1. Ședințele cu părinții se pun doar între orele 12-16. A, lucrează părinții la corporație? Nu au decât să își ia liber.
2. Profesorii să nu mai fie sunați sau să primească mesaje și emailuri de la părinți după ora 16. Dacă au o problemă urgentă, părinții nu au decât să se prezinte a doua zi dimineața la ora 8 la școală. Sau, mai bine zis, în pauza de la 9. A, lucrează părinții? Să se învoiască, nu ne interesează cu ce se ocupă, profesorul lucrează doar de la 8 la 16.
3. Cercurile, formările și activitățile care implică inspectoratele școlare să se facă tot în intervalul 12-16, nu peste program. Dacă aceste activități se fac peste program, să fie considerate ore suplimentare și plătite corespunzător.
4. Olimpiadele școlare, examenul național și bacul – în același interval orar. La fel, corectarea lucrărilor. Altminteri, absolut tot ce ce este peste program trebuie plătit în plus, ca ore suplimentare. Cu sporuri, dacă astfel de concursuri au loc în weekend.
5. Pentru excursiile care se fac cu clasa și care depășesc intervalul 8-16 profesorul sa fie plătit în plus, exact cum sunt plătiți cei din corporații pentru orele suplimentare. Time is money.
6. Așa cum în corporații nu se duce nimeni la lucru cu laptopul propriu, și profesorul să aibă la școală calculator de serviciu. Fiecare profesor. De ce ar trebui să își rupă spatele profesorii cărând după ei zilnic laptop propriu plus materiale didactice cumpărate tot de ei? Și de ce profesorul trebuie să lucreze pentru școală cu calculatorul propriu?
7. Asigurarea unui spațiu în școală în care fiecare profesor sa se poată pregăti fără a fi deranjat. În calcelarie nu încap toți profesorii, în plus nu ai unde sa te desfășori când ai multe materiale de organizat (mă gândesc în principal la învățători, dar nu numai).
8. Școala să pună la dispozitia profesorilor toate materialele didactice necesare pregatirii lecției și predării (literatură de specialitate esențială, hârtie de xerox, hărți, atlase, albume, toner, imprimantă color, creioane colorate, lipici, produse de papetărie etc.). Așa cum medicii nu își cumpără din buzunarul propriu și nu își cară la spital ustensilele de lucru și medicamentele, nu e normal ca profesorii să cumpere așa ceva din buzunarul propriu și sa le mai și care la școală.
9. În alea opt ore, profesorul mai trebuie sa și mănânce. Deci pauză de la 13 la 13.30 sau 14 (cu prelungirea programului până la 16.30 sau 17), pauză de prânz în care profesorul să nu fie deranjat nici de director, nici de vreun părinte – e timpul lui de masă, neplătit.
10. Să se gândească un sistem prin care profesorii să nu mai susțină an de an examenul de titularizare, care presupune foarte multa birocrație, timp petrecut la cozi interminabile pe la ghișee și la înscriere, plus învățat an de an materia de specialitate, citit bibliografia etc. Medicii, polițiștii, judecătorii, funcționarii publici și alte categorii bugetare o data ce au obținut un post au contract pe perioadă nedeterminată. Și nu susțin an de an examenul prin care au obținut postul.