fbpx

77% dintre români sunt de acord cu predarea educației despre sexualitate în școală – studiu

Peste trei pătrimi dintre români (77%) sunt de acord ca educația sanitară și sexuală să fie predată în școli, adecvat fiecărei vârste și ca materie de sine stătătoare, în condițiile în care familia este valoarea principală pe care o împărtășesc, arată un studiu realizat de Cult Market Research , la comanda Societății pentru Educație Contraceptivă și Sexuală (SECS) , în cadrul unui proiect susținut de International Planned Parenthood Federation (IPPF), dat publicității pe 12 iulie, în cadrul panelului

„Vorbește-mi despre ce nu se vorbește”, organizat de SECS la Institutul Francez. Majoritatea respondenților consideră că materia trebuie să fie concepută pe baze științifice și să acopere noțiuni precum inteligența emoțională și relațională, riscurile începerii vieții sexuale, protecția în fața bolilor, reproducerea, avortul. Mai mult de jumătate doresc ca predarea să fie făcută de persoane specializate în domeniu, de preferință cu background din domeniul psihologiei și al medicinei. Peste 60% dintre respondenți consideră că oferirea de informații despre identitatea de gen și orientare sexuală ar avea un impact pozitiv.

“Principalul semnal dat de cercetare este că familia și nevoia de educație despre relații și sexualitate nu sunt în opoziție în România, contrar discursului promovat public de anumiți actori, iar Ministerul Educației trebuie să acționeze conform nevoilor reale din societate. Toți vrem ca tinerii să se dezvolte armonios și sănătos. Introducerea educației despre relații și sexualitate în școală reprezintă acea plasă de protecție pe care societatea ar întinde-o, ca o familie extinsă, pentru a-i proteja pe copii și pe adolescenți pentru a-i sprijini să crească echilibrat și să fie fericiți. Oamenii înțeleg rolul acesta al educației sexuale. De aceea cerem Ministerului Educației să acționeze rapid pentru elaborarea unei programe bazate pe date științifice, adaptate vârstei și conform standardelor internaționale, precum și pentru asigurarea de cadre didactice specializate în fiecare școală. Împreună cu partenerii noștri din străinătate și din țară, punem la dispoziția Ministerului Educației expertiza necesară pentru a răspunde acestor nevoi din societate, conform celor mai bune practici internaționale.

Vrem ca toți, familii, psihologi, medici, profesori, specialiști, să formăm împreună cu Ministerul Educației această plasă de siguranță de care au nevoie tinerii”, a declarat Gabriel Brumariu, manager de proiect la SECS.

Cel de-al doilea semnal tras de cercetare este că există o teamă potrivit căreia educația sexuală ar putea favoriza începerea vieții sexuale mai devreme. Acesta este unul dintre motivele pentru care unii respondenți optează pentru începerea educației sexuale la 14 ani, în timp ce cea sanitară să se facă de la 9 sau 10 ani. O astfel de abordare lasă descoperiți pre-adolescenții și adolescenții pe o perioadă de câțiva ani cruciali, într-o lume în care internetul tinde să înlocuiască relațiile autentice, furnizează informații și modele incorecte, iar presiunea grupului poate să-i expună unor riscuri majore.

„De fapt, cercetările internaționale arată că în statele în care a fost introdusă educația despre relații și sexualitate într-un mod adaptat vârstei și pe bază de date științifice a crescut vârsta la care tinerii și-au început viața sexuală, a crescut rata de utilizare a mijloacelor de protecție, a scăzut numărul de contacte sexuale și de comportamente riscante, deci inclusiv riscul de transmitere de boli sexuale, a scăzut numărul sarcinilor nedorite și al avorturilor, a scăzut numărul cazurilor de abuz sexual și de bullying. Având în vedere care sunt recomandările UNESCO, considerăm că este nevoie de o mai buna informare a părinților pentru a cunoaște mai bine ce ar trebui să se predea la aceste ore, conform nevoilor fiecărei vârste și cum aceste noțiuni contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor și adolescenților, prin crearea unui cod de conduită comun și corect pentru toți, care să le permită să- și construiască încredere în sine, o viață echilibrată și relații sănătoase de orice tip”, a adăugat Gabriel Brumariu.

”În studiul calitativ observam că atât părinții cât și, mai ales, tinerii consideră că trecerea de educație sanitară la educație sexuală poate fi făcută treptat. Cele două vârste medii calculate (pentru debutul educației sanitare, respectiv inceperea educației sexuale)  sunt înțelese mai mult ca un continuum între cele două tipuri de educație. Astfel, se poate începe de la 8-9 ani cu educația pentru igienă si sănătate iar pe măsura creșterii  în vărstă se pot introduce treptat teme legate de sănătatea și igiena organelor sexuale, urmănd ca până la 14 ani să se poată discuta deschis despre sexualitate (relații sexuale, contracepție, boli cu transmisie sexuală etc.)”.

Din perspectiva psiho-emoțională, psihoterapeutul Diana Lupu arată că atât copiii, cât și adolescenții au nevoie de sprijin și informație adecvate vârstei, pentru a deveni adulți echilibrați: ”Călătoria prin preadolescență și adolescență nu este una ușoară pentru întreg sistemul familiei. Nu doar din punct de vedere fiziologic se petrec numeroase schimbări, ci și relațional și psihologic. Astfel, tinerii au nevoie de sprijinul adulților   pentru a înțelege, integra și explora, într-un mod sănătos și corect informat, toate aceste schimbări. Studiile din neuroștiințe ne indică faptul că noi, oamenii, suntem programați să prețuim conexiunea cu ceilalți. A vorbi despre acest subiect, adaptat grupei de vârstă, este cel mai mare cadou pe care îl putem face calității relațiilor din viitor”.

Raportul „PERCEPȚIILE PRIVIND INTRODUCEREA EDUCAȚIEI SEXUALE ÎN ȘCOLI” poate fi găsit pe www.secs.ro . Rezultatele studiului au fost discutate în cadrul panelului „Vorbește-mi despre ce nu se vorbește”, găzduit pe 12 iulie 2022 de Institutul Francez, de: Gabriel Brumariu, manager de proiect SECS; Paul Acatrini, Research Director & Managing Partner la Cult Market Research; Adina Manea, director Fundația Tineri pentru Tineri, Irina Mateescu, vicepreședintă a Asociației Moașelor Independente, Diana Lupu, psihoterapeut, Pagina de Psihologie .

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.